Fem tips för dig som ska sätta ihop en kurs

2019-01-10

Har du blivit tillfrågad att sätta ihop en kurs på jobbet? Att dela med dig av din kunskap? Kul! Det finns inget mer tacksamt. Jag arbetar med utbildning på UC och ber ofta kollegor att berätta om ett ämne. Här ska jag dela med mig av mina bästa tips till dig som ska hålla en kurs på jobbet så att den blir spännande för dina deltagare!

1. Varför?
Första steget är att ställa dig frågan om varför du håller en utbildning. Är det du har att säga viktigt för dina kollegor? Kommer den nya kunskapen leda till det du vill uppnå? Ibland har vi en övertro på att mer fakta eller information i sig kommer att leda till en förändring. Det gör det inte. Ditt jobb blir därmed inte att överföra information från din hjärna till åhörarnas hjärna. Det är först när människor förstår varför deras beteende behöver förändras som de gör en förändring i sitt dagliga arbete. För att kunna få en förändring behöver du ett klart svar på varför kursen behövs.

2. Relevans 
Vad behöver dina kursdeltagare veta för att kunna utföra sitt jobb bättre? Du som är expert sitter inne med massor av bra information. Men det är din roll att sålla ut det som är viktigt för just den här målgruppen. Utgå från åhörarna och deras behov av den kunskap du vill förmedla. Vet du inte vad de vill höra? Intervjua någon av dem! Berätta inte allt du vet om ett ämne. Kursen sväller och du kommer att få svårt att hålla tiden.

3. Mål
Sätt beteendemål och utgå från dem när du designar kursen. Vilka förändringar i beteende vill du se? Vad vill du att dina kollegor ska göra mer eller mindre av? När vet du om du har lyckats? Var specifik och gör målen mätbara. Det är ofta svårare än vad vi kan tro att sätta relevanta mål. Till exempel: du arbetar som kreditchef på kreditbordet och du har ett problem med att dina kollegor på andra avdelningar skickar in för många ärenden som är ofullständiga. Du ska hålla en kurs i kreditbedömning för att komma till rätta med detta och sätta upp mål för kursen.

Nedan är två olika exempel på mål, jämför dessa. Vilket är bäst?

Mål 1: ”Berätta allt relevant om kreditbedömning på ett intressant sätt. Kursdeltagarna ska ge betyg 4 i snitt”

Mål 2: ”Vi på kreditavdelningen ska skicka x % färre kreditärenden i retur på grund av ofullständig information till sista december”

Det sistnämnda målet blir relevant, mätbart och specifikt kopplat till organisationens övergripande mål.

Några länkar om att sätta mätbara mål: 
The big mistake in e-learning (video)
SMART målformulering (Wikipedia) 

4. Övningar
Försök att designa övningar och interaktivitet. Låt deltagarna prata två och två eller i små grupper. Låt dem reflektera över gråzonsfall. Låt dem sortera från högt till lågt. Be dem ställa sig i ett av fyra hörn av rummet beroende på vad de tycker. Då kommer de garanterat att komma ihåg din poäng!

I skolvärlden pratas det ibland om det flippade klassrummet. Förr ägnades 80 procent av tiden i klassrummet till sändare – mottagare- kommunikation. Det innebär att läraren lärde ut och mindre del av tiden användes till övningar. Nu strävar vi mot det motsatta. Faktakunskaper läser vi in på egen hand. Övningar görs digitalt. I klassrummet går vi igenom svårigheter och löser case tillsammans. Var inte rädd för att det tar tid. Det är övningarna som dina kollegor får ut mest av. 

5. Berättelser
Använd storytelling  för att illustrera och gör det med en historia som dina åhörare kan känna igen dig i. Levandegör kunskapen. Använd namn och personer i riktiga situationer. Använd ett enkelt språk och våga stanna upp och berätta. Ställ frågor och låt exemplet bli en övning. Låt deltagarna ta ställning och diskutera sinsemellan.
10 tips om Storytelling (Dagens Media) 

Lycka till med din kurs! 

/Richard Damberg

Vill du gå en kurs hos UC? Läs mer här!

 

Richard Damberg

Utbildare och kreditexpert

Richard brinner för att göra det komplicerade enkelt och det bästa han vet är aha-upplevelser hos sina kursdeltagare. Han håller kreditkurser och skriver nyhetsbrev till UCs kunder sedan två år tillbaka. Richard har varit kundansvarig i bank och har hållit tusentals möten med kreditkunder. När han inte är på UC kan du säkert träffa på honom ute i skog och mark. Eller så filar han på sin italienska. Ciao!