Slush fullkomligt kokar av energi och nytänkande

2018-12-05

I två dagar, den 4-5 december, pulserar Messukeskus Expo & Convention Centre i Helsingfors av 20 000 deltagare, 2 600 startupbolag och mängder av inspirerande dialoger och seminarier. I går var jag på plats för första gången. Vilken energi och vad mycket nytänkande det fanns i den gigantiska mässhallen! Och de hade byggt upp de olika miljöerna och lokalerna riktigt smart, coolt och mysigt.

Slush har funnits flera år nu och är ett studentdrivet initiativ vars syfte är att ändra attityder till entreprenörskap. I år arrangerades Slush i Tokyo, Shanghai, Singapore och i Helsingfors. Och filosofin bygger på att hjälpa nästa generations företag att ta över världen. Och utifrån vad jag fick uppleva igår, så kan jag lova dig att det fanns ett och annat företag där på plats som kommer nå stor framgång.

Kryptovalutor och onboarding

Förutom att gå runt i mässhallen och besöka olika startup bolag som fanns på plats, så passade jag på att lyssna på flera seminarier. Bland annat lyssnade jag på Jacob de Geer, Co-founder och CEO på iZettle och Bill Ready, COO på PayPal då de generöst berättade om sin resa och deras framtida planer.  Paypal gjorde sitt största förvärv någonsin tidigare i år när de förvärvade det svenska fintech-företaget iZettle för 2,2 miljarder dollar. Jag lyssnade även på Casey Winters som pratade om ”Why Customer Onboarding is the Most Crucial Part of Your Growth Strategy”. Casey Winters anser att onboarding av kunder är den absolut viktigaste saken att fokusera på för att lyckas med ett företags tillväxtstrategi. Utifrån hans tidigare erfarenheter från Grubhub och Pinterest delade han med sig av hur framgångsrik onboarding av kunder kan fungera.


Det var också en mängd olika mini demos och mindre diskussionsforum som handlade om kryptovalutor i olika former. Bland annat var jag och lyssnade på ett som hölls av Lily Liu (grundare av Earn.com), Rune Christensen (grundare och VD för MakerDAO) och Eli-Shaoul Khedouri (VD på Intuition Machines). Vad betyder det till exempel om pengar blir programmerbart? De diskuterade också de grundläggande förändringarna som kryptos leder till i finansvärlden. De anser bland annat att kryptovalutor kommer att påverka finansvärlden mycket mer på djupet i framtiden än vad vi tror, samt att det kommer öppnas upp mellan traditionell finansiell verksamhet och kryptofinansiering.

Det pratades även om hur blockchainmetoder kan användas även för spelmarknaden. Redan idag finns många nya spel på marknaden, som används både som marknadsföringsverktyg, kundonboarding och så klart som underhållning. Många av dem är byggda på metoden blockchain.

AR - Augumented Reality

Vi vet alla idag vad AR (Augmented Reality) är och vi är många som har testat det. Men vad beror det på att det inte slagit stort ännu? Det är ju ännu inte en del i våra vardagliga rutiner eller i vår fritid. Bland annat var Ross Finman (AR Research Lead i Niantic), Thor Fridriksson (VD för Teatime Games) och Alexis Bote (Venture Partner på Atomico) eniga om att tekniken och mjukvaran finns, men det som ännu inte har lyft och där det behövs mer utveckling, är själva hårdvaran och enheterna. De är ännu inte tillräckligt folkliga och enkla att använda för att det ska bli stort.

Vad gör Asiakastioto group? 

Jag kunde under denna dag bara skrapa på ytan och hann med en bråkdel av allt. Jag hoppas verkligen jag får möjlighet att komma tillbaka nästa år igen. Och kanske är vi då fler på plats från UC och Asiakastieto? Asiakastieto Group är just nu del av ett blockchain projekt tillsammans med Nordea, OP Group, Privanet och Tieto där vi tillsammans utvecklar en plattform för att digitalisera aktiehandeln för olistade företag. Är du på plats på Slush kan du besöka Tietos monter och prata om detta eller läsa om projektet här. 

Nyfiken på startups?

Är du intresserad av att läsa mer om hur Startups mår, så kan jag rekommendera dig att läsa en färsk rapport som släpptes igår av Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico och techkonferensen Slush. Rapporten tar tempen på den europeiska techsektorn och finns här. 

För ett år sedan skrev jag ett blogginlägg om hur svenska startups mår. Visste du att det varje år startas cirka 70 000 nya företag i Sverige, alltifrån enskilda firmor och handelsbolag till aktiebolag? Det hittar du här! 

 

Victoria Preger

Director, Marketing and Communications

Victoria brinner för kommunikation i alla dess former. Hon har sedan 1999 arbetat med journalistik, marknadsföring, PR och kommunikation. Inom UC-koncernen är hon verksam som marknads- och kommunikationschef. Hon älskar att vistas i naturen, är aktiv barnledare i Friluftsfrämjandet, gillar de småländska skogarna där hon har sina rötter och havet där hon tillbringar ledig tid i fritidshuset på Åland.