LRF Konsult får kvalitetssäkrad kundinformation rakt in i sina system

Mats Grönqvist är IT-chef på bolaget och har i uppdrag att förse verksamheten med kostnadseffektiv och stabil IT. LRF Konsult är känt för sin lokala närvaro, men de senaste åren har de även satsat på att stärka sitt digitala erbjudande. Med rötterna i den gröna näringen har LRF Konsult idag 1 400 anställda på 140 orter i Sverige. Här kan småföretagare få hjälp med allt från redovisning och bokföring till juridisk assistans och affärsrådgivning.

– För tre år sedan påbörjade vi arbetet med att förenkla för företagare att bli kunder hos oss utan att behöva uppsöka våra fysiska kontor. En viktig del i den digitala kundupplevelsen är att kunder ska slippa behöva knappa in alla sina uppgifter själva och därför började vi leta efter lösningar för detta, säger Mats Grönqvist.

API-lösning från Allabolag

Valet föll på en API-lösning för företagsinformation från Allabolag. Genom en databaskoppling levereras samma information som finns på Allabolag rakt in i LRF Konsults system. Kunderna anger några få uppgifter om sig själva, resten fylls i automatiskt utifrån LRF Konsults fördefinierade önskemål. 

Digitaliseringen ger en komplett bild av kunderna 

I takt med att allt fler delar av LRF Konsults affär digitaliseras planerar Mats Grönqvist att använda den företagsdata de tar in från Allabolag till fler områden. Genom att kombinera sin egen kunddata med offentlig data kommer de att kunna skapa automatiserade flöden och digitala funktioner som ger en ännu mer komplett bild av deras kunder.

"Valet föll på en API-lösning från Allabolag"

Mats Grönqvist

IT-chef på LRF Konsult