UC och finska Asiakastieto går samman

Pressmeddelande apr 24, 2018 06:11

UC och dess finska motsvarighet, det börsnoterade bolaget Asiakastieto, går samman. De båda företagen kommer tillsammans att bilda ett av de ledande företagen inom affärs- och kreditinformation på den nordiska marknaden, med digitala tjänster och datainnovation i fokus.

Det börsnoterade finska bolaget Asiakastieto har träffat avtal med samtliga befintliga ägare i UC om att förvärva UC. Målsättningen med den planerade sammanslagningen är att på ett ännu bättre sätt uppfylla kraven från marknaden och tillgodose kundernas framtida behov av digitala tjänster.

- Tillsammans kommer vi att fortsätta leverera produkter och tjänster av högsta kvalitet och hjälpa företag att stärka sina beslutprocesser med automatiserade affärs-och kreditinformationslösningar. Dessutom har vi en ambition att ta steget till en ny nivå inom digitala tjänster och datainnovation. Det sammanslagna bolaget kommer att skapa ännu bättre tjänster för kunderna, både på den lokala marknaden och på en övergripande nordisk marknad, säger Anders Hugosson, CEO, UC-koncernen.

De båda företagen har redan idag liknande affärsmodeller, gemensamma nordiska värderingar och en gedigen historia. Sammanslagning förväntas skapa en starkare position på marknaden, bättre tillväxtmöjligheter och möjlighet att snabbt kunna erbjuda kunderna innovativa och kostnadseffektiva tjänster.

- Vi har sedan tidigare ett långvarigt samarbete med Asiakastieto, så detta är ett naturligt nästa steg.Vi är glada över sammanslagningen och ser fram emot att tillsammans få skapa ett ännu starkare erbjudande. Sammanslagningen kommer inte att påverka befintliga kundkontrakt och våra tjänster kommer att finnas kvar under välkända varumärken, tillägger Anders Hugosson, CEO, UC-koncernen.

Läs mer om samgåendet i pressreleasen från Asiakastieto

För mer information:

Anders Hugosson, CEO, UC-koncernen tel. 073-914 84 99
Jukka Ruuska, CEO, Asiakastieto Group Plc tel. +358 10 270 7111
Victoria Preger, Marknadschef, UC-koncernen tel. 0702-668726

Inbjudan till presskonferens 24 april: Asiakastieto och UC avser att gå samman

Asiakastieto Group och UC AB går samman. Tillsammans bildar bolagen nu ett av de ledande börsföretagen i Norden inom affärs- och kreditinformation och digitala tjänster.

Välkommen till en presskonferens för att höra mer om sammanslagningen. Vid presskonferensen medverkar Asiakastietos CEO Jukka Ruuska och UCs CEO Anders Hugosson för att berättar mer och svara på frågor. Mötet hålls på engelska. Frågor besvaras på både finska, engelska och svenska.

Datum och tid: 24 april kl 11.00.
Plats: UCs huvudkontor, Årstaängsvägen 21, Liljeholmen, Stockholm. Du kan även delta på mötet via en onlinelänk från både Sverige och i Finland.

Klicka på nedan länk för deltagande i presskonferens (video och powerpoint presentation)http://bit.ly/mediaevent2018

Om du enbart vill ringa in, använd detta telefonnummer:
Kod:55 35 30 #

Om du medverkar via onlinelänk kan du vara med och lyssna på mötet, men det finns då ingen möjlighet att ställa frågor. Medverkar du fysiskt på plats så finns tid för frågor både under och efter presskonferensen.

Om Asiakastieto

Asiakastieto Group är en av Finlands ledande leverantörer av företags- och konsumentinformationstjänster. Asiakastietos produkter och tjänster används huvudsakligen inom riskhantering, ekonomi och administration, beslutsprocesser samt försäljning och marknadsföring. Vid slutet av 2017 hade koncernen omkring 19 500 kunder varav 10 500 var avtalsbundna kunder. Koncernen vänder sig mot många branscher, varav de största är bank och finans, grossist- och detaljhandeln samt tjänstebranschen. 2017 uppgick koncernens omsättning till 56,2 miljoner euro och antalet anställda var 158 vid årets slut. Asiakastieto Group är noterat på Nasdaq Helsinki-börsen med tickern ATG1V. Mer information finns på www.asiakastieto.fi.

Om UC

UC är ett av Sveriges ledande affärs- och kreditinformationsföretag. Bolaget tillhandahåller detaljerad företagsinformation och omfattande kreditrapporter som ger företag och privatpersoner möjlighet att ta säkrare affärsbeslut. Kunderna består av företag, privatpersoner och offentlig sektor. 2017 uppgick omsättningen till 74 miljoner euro och företaget hade 330 anställda i Stockholm, Göteborg, Malmö, Örebro och Östersund. Företaget ägs av Skandinaviska Enskilda Banken AB, Nordea Bank AB, Svenska Handelsbanken AB, Swedbank AB, Danske Bank A/S:s svenska filial och Länsförsäkringar Bank AB (publ). Mer information finns på www.uc.se.