Asiakastieto Group lanserar ny tjänst för att minska risken för överskuldsättning

Pressmeddelande mar 14, 2019 02:00

Den nya tjänsten kommer att förbättra konsumentlåneprocessen där konsumenten kan dela med sig av mer information till det finansiella institutet. Den nya tjänsten är utvecklad för banker och låneförmedlare och tillhandahåller en säker anslutning till banker och kreditinstitut med en enda integration. Tjänsten blir tillgänglig för kunder på den svenska marknaden i september i år.

– Våra kunder vill arbeta ansvarsfullt och vi vill ge dem möjligheter att göra det. Överskuldsättning är inte längre en slumpmässig trend utan ett multinationellt problem. Betaltjänstdirektivet PSD2 ger möjlighet att få mer information om konsumenterna i kreditgivningsprocessen, säger Petter Alvsten, affärsutvecklare på UC, som ingår i Asiakastieto Group.

Konsumenten sitter i förarsätet under processen och bestämmer själv med sitt samtycke hur hans eller hennes uppgifter används och vem som har åtkomst till dem. I fortsättningen kommer en konsument som ansöker om kredit ha möjlighet att ge ett pålitligt kreditinstitut tillstånd att kontrollera hans eller hennes kontouppgifter direkt från banken.

- Tjänsten kombinerar det bästa hos Asiakastieto Group och Enfuce och är en ansvarsfull lösning för banken, konsumenten och de finansiella institut som utnyttjar informationen. Den uppfyller alla regulatoriska krav så att kunderna kan känna sig trygga när de utnyttjar ny typ av kontodata, betonar styrelseordförande och en av grundarna till Enfuce, Monika Liikamaa.

Tjänsten är framtagen i samarbete med Enfuce och blir tillgänglig för kunder på den svenska marknaden i september i år.

För mer information, besök: https://www.asiakastieto.fi/web/fi/psd2.html

Kontakter: