Hej och välkommen till vår blogg!

Här hittar du tips, information och reflektion

Här bloggar några av våra experter kring omvärlden, trender och tjänster som hjälper dig i din vardag. Trevlig läsning!

The Bill Academy - Låt Linnea lära dig som är ung mer om privatekonomi

Tillhör du en av dem som brukar ha tomt i plånboken i slutet av månaden? Kanske drömmer du om att få råd till en spännande resa eller en egen lägenhet? Personligen brinner jag för att fler unga ska lära sig mer om hur de kan ta hand om sin privatekonomi. Därför tar vi nu vårt samhällsprojekt The Bill till nästa nivå och startar The Bill Academy. Inom ramen för detta kommer vår otroligt duktiga kundservicemedarbetare Linnea Fröberg lära dig som är ung mer om hur du kan stärka din privatekonomi och tipsa dig om varför det är viktigt att börja tänka på dessa saker redan nu! Utbildning via Instagram På ett väldigt personligt och enkelt sätt kommer hon, via korta Instagramfilmer, utbilda oss i till exempel ”Varför finns kreditupplysningar?”, ”Detta ska du tänka på när du tar lån”, ”Jag vill köpa egen bostad – hur gör jag”, ”Varför är det viktigt att spara långsiktigt?” ”Därför ska du betala dina räkningar i tid” ”Jag har fått en betalningsanmärkning – vad gör jag nu?” ”Vad är ett blancolån?”. Och mycket mer så klart. Följ Linneas ekonomitips på Instagram via @kreditkollen, eller följ vår hashtag #thebillacademy. Varje fredag släpper hon en ny kort utbildningsfilm via Instagram. Så håll utkik! Kreditkollen gratis till alla under 21 år Visste du förresten att vi på UC även erbjuder alla personer som är under 21 år tjänsten Kreditkollen helt kostnadsfritt? Med hjälp av Kreditkollen kan man sätta upp mål och anta utmaningar, allt i syfte till att öka sitt UC-Score. Men varför är UC-Score så viktigt? Jo, det är precis det vi vill öka kunskapen om. När man som ung exempelvis vill börja spara till sin första lägenhet så är det också viktigt att se till att man har ett högt UC-Score den dagen man går till banken. Ett högt UC-Score ökar chansen att få bättre villkor i en förhandling kring bolån. För att skaffa Kreditkollen kostnadsfritt så klickar du här och signar enkelt upp dig med hjälp av ditt personnummer, e-post och telefonnummer.

Mina fem bästa tips på hur du hittar nya företagskunder!

Många säljare har som mål att hitta nya företagskunder. Hur gör du det smartast? Ska du lita på att bra företagskunder ringer in till dig, eller ska du aktivt leta upp de bästa? Svaret är givet. Bland de som ringer in spontant hittar du dem som inte får lån eller kredit hos konkurrenten. Kanske har de betalningsanmärkningar eller andra svagheter. Lägg krutet på att leta upp de fina företagen. Och gör det med UC Selekt. Verktyget har funnits länge, och jag blir alltid lika förvånad över att inte alla använder det! Tips 1: Definiera din målgrupp Arbetar du på storbank med kreditstarka företag, eller är du intresserad av att sälja factoringlösningar till bolag med lägre likviditet? Oavsett vad du säljer, och till vem, behöver du en god uppfattning om hur dina kunder ser ut. Börja med att ladda upp en fil med dina befintliga kunder och se hur de fördelar sig på olika parametrar som exempelvis bransch, storleksklass och tillväxtpotential. Med förståelse för befintliga kunder har du en grund för att skapa och precisera den målgrupp du vill bearbeta. Tips 2: Urval börjar med riskklass Gör ett bra urval. Valmöjligheterna är många och du behöver inte använda alla. En bra början är att plocka ut företag med de tre bästa riskklasserna. I den gruppen hittar du de starkaste företagen. Där slipper du reda ut gamla betalningsanmärkningar och stöta på andra problem, och kreditgivningsprocessen går smidigt. Om du vill arbeta med kreditsvagare kunder kan du utgå från riskklass 2 eller 3 för att få en mer relevant sökning. Antagligen hittar du då kundämnen som vill sälja sina fakturor eller använda factoring. Du kan komplettera med att lägga till de nyckeltal du tycker är viktiga. Du kanske vill ha företag med god soliditet i ditt urval, eller så kanske du söker kunder med låg likviditet? Tips 3: Begränsa med geografi Arbetar du på ett lokalkontor på företagsbanken vill du antagligen begränsa din sökning till ett antal postnummerområden på orten. Då får du en geografisk avgränsning på ett enkelt sätt. Tips 4: Fastighetskrediter Vill du arbeta med fastighetsfinansiering? Sortera ut de bolag som har stora långfristiga skulder och fastighetsinnehav i din kommun. På så sätt får du koll på de största fastighetsägarna på orten. Det är säkert intressant för dig att se hur många av dem du har i din egen kundstock! Tips 5:Använd våra tillägg! Det finns smarta verktyg för att se vilka företag som flyttar in i din kommun. Är du snabb på bollen så hinner du före konkurrenterna med att uppvakta ett prospekt som precis har flyttat in. Det finns också en modul där du får grepp om hela koncernens sammansättning i dina sökningar. Du får ut samtliga koncernbolag i rapporten. Har du affärer på några av bolagen men saknar andra? Sedan är det bara att börja ringa presumtiva kunder. Många tycker det är svårt att ringa kalla samtal. Men med den sammanställda informationen på skärmen är det lättare. Ju fler du ringer desto lättare går det. Vill du ha hjälp att komma igång med UC Selekt? Läs mer här.

Trovärdighet och transparens i fokus

Jag är precis hemkommen från en intressant konferens i Aten där ett 40-tal kreditupplysningsföretag deltog, främst från Europa men även bolag från Asien till Karibien. På konferensen deltog även representanter från EU Kommissionen, Konsumentintressenter, Riksbanker och tillsynsmyndigheter. Efter två dagars konferens blir det tydligt att vi alla står inför en rad spännande utmaningar och alla måste förhålla sig till utvecklingen vi ser kring informationshantering. Begrepp som Big Data, Artificiell Intelligens, Machine Learning och en rad andra delvis nya tekniker diskuterades. Detta i kombination med ny lagstiftning ställer med all rätt stora krav på alla som är en del av den processen. Två ord återkom ständigt under dessa två dagar oavsett vem som talade och det var ”Trust” och ”Transparency”. Jag tror att det är viktigt att alltid sätta dessa ord hög upp på listan. Vi som kreditupplysningsföretag har en mycket viktig samhällsroll att fylla, och samtidigt är vi beroende av samhällets förtroende för att få hantera information om individer och företag. Då är öppenhet och förtroende grundläggande. Något som var påtagligt var att detta återkom oavsett om talaren representerade bolag i Asien, Europa eller någon annan världsdel vilket inte alltid är så vanligt när det gäller denna typ av frågeställningar. Nu är det ibland lättare sagt än gjort att göra allt begripligt för alla, och med nya tekniker blir det ibland ännu mer utmanande. Men det måste vara en ständig process att förbättra information och beskrivningar kring vad vi som kreditupplysningsföretag och informationshanterare gör i första hand till de vars information vi registrerar, men även i förhållande till andra intressenter som myndigheter, politiker med flera. /Åke

Jobbar du med att värdera bostäder? Nu lanserar vi flera nya produkter inom området

Är du beslutsfattare eller bankhandläggare på bank eller ett finansiellt institut? Då tror jag att du har behov av några av våra produktnyheter inom området bostadsvärdering. Nu storsatsar vi nämligen på området och släpper fyra nya rapporter. Blir du kund, kan du ladda ner rapporterna direkt via ucbv.se. Vi på UC erbjuder sedan länge oberoende statistiska värderingar av bostäder. Vi kan bland annat hjälpa till med oberoende bostadsvärdering avsmåhus, fritidshus och bostadsrätter online. Vi hjälper dig också med att analysera köphistorik i valt område och för olika fastighetstyper i Sverige samt med ekonomisk information om bostadsrättsföreningar. Här är listan på våra fyra nya produkter och rapporter: BRF Bokslut: Bokslutsinformation för bostadsrätter i registrerat format. BRF Lån: Förteckning över bostadsbolagets lån (Bank, Lånebelopp, Ränta, Låneperiod) och det totala beloppet av alla lån. BRF Signal: I denna rapport kan du få aktuell status för fyra finansiella komponenter; Lånskala, Likviditet, Självförsörjningsgrad och Räntekänslighet. BRF Avgiftsanalys: Månadskostnadsanalys per lägenhet baserat på storlek, det vill säga kvadratmeter. Beräkning av beräknad månadsavgift vid stressade räntor Information om en bostads andel av bostadsbolagets lån, inklusive skuldnivå per kvadratmeter. Här kan du läsa mer och boka ett möte för att få mer information! /Victoria

Varför är ett hållbart samhälle så viktig för oss?

Jag tror att vi alla vill leva i ett bra, hållbart samhälle. Vår livskvalitet förbättras genom jämlikhet, rättvis behandling, ett hållbart miljöarbete samt ett sunt företagsklimat. Om vi alla gör vårt bästa kan vi bygga ett hållbart samhälle, både för oss som individer och företagare. Jag fick en pratstund med Jukka Ruuska, vår CEO för Asiakastieto Group, där UC ingår, och bad honom utveckla hur han ser på de initiativ som UC och Asiakastieto jobbar med när det gäller ett framtida hållbart samhälle. Jukka, hur definierar du begreppet hållbarhet? Definitionen av hållbarhet för oss på UC och Asiakastieto Group är bred, den innefattar både miljöpåverkan, sociala aspekter i samhälle samt hur vi genomför vårt dagliga arbete. Kan du ge några exempel på konkreta åtgärder som vi jobbar med i Finland och Sverige? Ja, vi försöker göra vårt bästa för att bidra till en hållbar framtid genom några direkta åtgärder. Till exempel försöker vi jobba så miljövänligt det går. På den fronten säkerställer vi att vi har mycket energieffektiva lokaler i båda länderna, vi åker kollektivt om och när vi kan, och vi har begränsningar för utsläpp när det gäller våra företagsbilar. Det finns också områden vi kan förbättra. Här tänker jag framförallt på vårt ökade resande sedan integrationen mellan UC och Asiakastieto som genomfördes förra året. Vårt flygande har ökat senaste året vilket inte alls känns bra. Vi jobbar nu aktivt för att utveckla bättre metoder för att genomföra onlinemöten med smartare videokommunikationsverktyg än vi gör idag. Vi har redan onlinemöten väldigt ofta för att undvika resande. Min förhoppning är att detta ska fungera ännu bättre under 2019. Vi erbjuder kunder tjänsten företagsansvarsrapport i Finland, kan du berätta mer om den? Ja, du tänker på vår ESG rapport (Environmental, Social and Governance).). Den skapade vi för ett antal år sen för att göra det lättare för våra kunder att ta mer välgrundade beslut även kopplat till hållbarhet. Vår ESG rapport är den enda tjänsten i världen som ger insikt i hur alla företag, inte bara börsnoterade företag, beter sig i relation till hållbarhetsfrågor. Det är en väldigt värdefullt insikt i våra kunders beslutsprocesser och underlättar när man ska välja rätt leverantör. Ett annat exempel är Positiva uppgifter om konsumenter. Det är ett effektivt sätt att bekämpa konsumenternas överkonsumtion. Det har blivit allt viktigare när lån och krediter blir alltmer tillgängliga och finns överallt. Vi har utmärkta tjänster både i Finland och Sverige, olika lösningar dock av lagstiftningsskäl. Vill du kommentera våra initiativ The Bill (i Sverige) och Tarkka Fyrkka (i Finland)? Det är två utbildningsinitiativ som vi driver riktade mot ungdomar mellan 15-25 år i Finland och Sverige. Här gör vi stora utbildningsinsatser för att öka kunskapen om privatekonomi och kreditvärdighet, så att ungdomar får en större förståelse för att det är viktig att hålla koll på sin egen privatekonom. Även vad de kan göra för att öka sin egna personliga kreditvärdighet. Här anser jag att vi tar ett stort samhällsansvar. I att utbilda unga inom ekonomi har såklart både företag, föräldrar och skola ett gemensamt ansvar. Vi på Asiakastieto Group vill bidra inom de områden vi kan för att öka ungas kunskap om privatekonomi, det är en stor viktig pusselbit för ett hållbart samhälle i framtiden, avslutar Jukka. Tack för pratstunden Jukka! /Victoria Är du nyfiken att läsa mer om våra initiativ för ungdomar läs mer här: The Bill Meetup Tarkka Fyrkka (På finska)

Hur får man bättre kundinsikt? De bästa tipsen på vägen

Ordet "kundinsikt" används mer eller mindre flitigt inom sälj- och marknadsavdelningar. Och det låter som någonting viktigt, för visst vill vi förstå våra kunder? Men vad menar man egentligen? Vi kan börja med att titta på vad som händer för företag som saknar god kundinsikt. De kan drabbas av låg respons på kampanjer, nära nog sakna inkommande förfrågningar från potentiella kunder, uppleva låg grad av interaktion i sociala kanaler och ha svårt att få till både möten och avslut. Med bristande insikter är det snudd på omöjligt att få till relevant kommunikation. Tänk om man kunde vända det här till motsatsen? Relevant kommunikation, hög respons och interaktion, inkommande förfrågningar, fler möten och avslut. Här är några steg på vägen för att ta sig dit. Jobba med fakta, inte antaganden och gamla föreställningar Grunden för goda insikter är bra information, och en utmärkt startpunkt är det egna kundregistret. Rensa sådant som är gammalt och irrelevant (om det inte redan är gjort med hänsyn till GDPR). Se också till att resten av informationen är uppdaterad, komplettera med sådant som saknas och överväg att berika listan med ytterligare information som kan vara relevant vid en analys. Ta hjälp av externa datakällor om så behövs. Fundera också på om det är möjligt att använda information från fler kanaler, exempelvis webbsidan eller sociala medier. Med bra information kan du göra bra analyser När du har ordning på ditt kundregister kan du göra bra analyser som leder till viktiga insikter. Utgångspunkten kan vara en profilanalys som berättar vad som utmärker dina kunder och hur de skiljer sig från genomsnittet. Lika intressant är det att ta reda på vad som urskiljer de som är mest lönsamma, de som svara på dina kampanjer och de som väljer att avsluta sin kundrelation till er. Genom analys är det också möjligt att dela in kundregistret i segment, eller grupper, med liknande egenskaper. Fördjupa kunskapen om dina kundsegment När du tagit fram ett antal väl definierade segment med kunder, eller före detta kunder, är det dags att fördjupa kunskapen om dem. Framförallt handlar det som att förstå vilka behov som finns i de olika segmenten, hur väl ditt företag uppfyller dem och vilka upplevelser de har av ditt företag. Börja med att skaffa dig bakgrundskunskap genom "desk research" - läs det som finns tillgängligt om företagen i de olika segmenten. Sedan är det dags att fråga kunderna själva, exempelvis genom enkätundersökningar och intervjuer. Ta hjälp när du känner dig osäker Behovsanalys är inget enkelt arbete - det gäller att ställa rätt frågor till rätt personer och på rätt sätt. Det finns många bra metoder som stöd, men de kan också vara svåra att använda utan tidigare erfarenheter. Därför kan det vara bra att ta hjälp. Här är det viktigt att hitta en bra partner som i första han förstår dina behov. Samtidigt som många överskattar sina kundinsikter är det få som helt saknar dem, och en bra partner ska inte bara bekräfta sådant du redan vet utan bidra till ny kunskap. Gör inte allt på en gång Djupgående kundinsikter kommer inte gratis och vägen dit kan vara mer eller mindre omfattande. Men låt inte det vara ett hinder för att starta processen. Redan efter att du fått ordning på ditt kundregister är det möjligt att göra enklare analyser. Med insikt blir vissa åtgärder självklara - det finns ofta gott om lågt hängande frukter att skörda. Andra saker kräver mer arbete. Upplevelsen av ditt företag bestäms av alla som har kontakt utåt och därför kan vissa åtgärder beröra flera avdelningar - allt från marknad och sälj till leverans, kundtjänst och fakturering. Hela verksamheten bidrar För att kundinsikt ska bidra till ditt företags framgång måste den spridas till och genomsyra hela verksamheten. Det är en liten resa i sig. Börja därför med att ta några steg på vägen och välj ut ett område eller två att jobba med. När ni börjar se resultat blir det lättare att jobba vidare med fler områden. Det finns knappast någonting lika kraftfullt för att skapa ett lönsamt företag med goda kundrelationer som att ständigt jobba med och sprida insikter om sina kunder. Visste du att UC har utmärkt information som du kan använda för att tvätta, komplettera och berika ditt kundregister. Vi hjälper också våra kunder att analysera sina kundrelationer och skapa insikt som leder till mer lönsamma affärer. Hör av dig så berättar vi mer! Läs mer om vad vi gör inom just kundinsikt!

Cybersäkerhet – Fem funktioner som beslutsfattare bör ställa krav om!

Du som beslutsfattare inom en organisation bör på en övergripande nivå förstå fem funktioner som krävs för ett effektivt skydd mot cyberhot. Genom att koppla dessa funktioner till beslut, förändringar och risker som är aktuella för organisationen, blir det lättare att styra risknivåer och säkerhetsinvesteringar relaterade till den digitala verklighet din organisation agerar inom. De funktioner jag talar om har definierats i NIST Cybersecurity Framework och är: IDENTIFY – Utveckla organisationens förståelse för hantering av cyberrisker som omfattar system, människor, tillgångar, data och förmågor. Egentligen är det helt logiskt. Vad behöver vi veta för att kunna bygga ett bra försvar? Först och främst behöver vi ju förstå vad som ska försvaras, vilket värde det har och vilken hotbild som råder. Först då har vi den specifika förståelse som krävs för att kunna rikta de begränsade medel vi har för bästa skydd. Av de hot som finns – vilka är mest sannolika och vilka skulle åsamka oss störst skada? PROTECT – Utveckla och implementera lämpliga skyddsåtgärder för att säkerställa leverans av kritiska tjänster. När vi har koll på vad som ska skyddas och mot vad det behöver skyddas är det dags att skaffa oss koll på själva skyddet. Hur ska vi hantera åtkomster till system och data? Behöver vi kryptera data? Hur bygger vi en säker nätverksarkitektur? Vilken/vilka antiviruslösningar behöver vi? Kort och gott alla investeringar vi gör i att försöka hindra en attack eller åtminstone skydda våra mest kritiska tillgångar från skada om vi trots allt råkar ut för en attack (eller oavsiktliga fel för den delen). DETECT – Etablera lämpliga åtgärder för identifiering av händelser som kan vara indikationer på en cyberattack. Det blir allt viktigare att kunna upptäcka tidiga indikationer som tyder på att en attack är på gång, men även att kunna utreda vad som egentligen hänt och vilka delar av IT-miljön som påverkats när attacken väl är ett faktum. Hur ska vi övervaka vår miljö? Vilken typ av händelser ska vi vara extra vaksamma på? Vilken typ av händelser ska generera larm? Nu pratas det mycket i säkerhetsbranschen om lösningar baserade på AI/machine learning där analys av dataflöden, användarbeteenden och loggdata från den egna miljön samkörs mot data om kända cyberattacker för att hinna upptäcka en attack innan den ”slagit rot” i den egna IT-miljön. I bästa fall lyckas man identifiera ett intrång innan syftet med intrånget nåtts. RESPOND – Etablera lämpliga åtgärder för att effektivt agera på en cyberattack. En felaktig hantering kan leda till mycket stora onödiga kostnader och kan även försvåra en vidare utredning och bevisföring. Här är planering och övning viktiga komponenter. Inte bara planering och övning rörande hur själva attacken kan stoppas och direkt skada av system och data kan minimeras, utan även planering och övning rörande kommunikation och hantering av kunder, partners, media mm. Organisationer som drabbats av större cyberattacker de senaste åren kan ofta vittna om en oerhört pressad krissituation som i sig kräver sin hantering. RECOVER – Etablera lämpliga åtgärder för motståndskraft och återställning i händelse av en cyberattack. Sist men inte minst behöver en organisation som drabbats av en cyberattack, efter att själva attacken stoppats och hanterats, kunna återställa normal produktion och återhämta sig. Detta arbete kan vara mer omfattande än hanteringen av själva attacken och kräver omsorgsfull planering. Väl genomtänkta återställningsplaner för kritiska system spelar här en central roll, men det gäller inte bara att återställa systemen till normal drift, utan ofta krävs det att skyddsförmågan höjs. Annars är risken mycket stor att organisationen drabbas av en ny attack eftersom en första attack ofta följs av ytterligare attacker.

PSD2 och Open Banking – var med och utveckla vår nya tjänst med oss!

I september 2019 måste alla Europeiska banker tillgängliggöra sina APIer för transaktionskonton och betalningsinitiering. Anledningen till detta är betaltjänstdirektivet PSD2, som trädde i kraft i början av 2018. Vi hjälper dagligen våra kunder att ta bättre beslut med automatiserad data genom att skapa beräkningar, analyser och riskmodeller. Sedan länge använder vi Machine Learning och andra moderna sätt för att konvertera data till insikt. Det är något vi vill utveckla ännu mer även i framtiden. Ett steg i den riktningen har vi redan tagit då vi utvecklar en ny digital tjänst som erbjuder tillgång till bankkontodata. Den nya tjänsten kommer förbättra kreditgivningsprocesser, kundupplevelser och minska risken för överskuldsättning. PSD2 innebär stora möjligheter att med konto- och transaktionsdata på helt nya sätt skapa värde för dig och din affär. Genom vår nya tjänst kommer både bankerna själva och tredje part betaltjänstleverantörer kunna få tillgång till viss bankkontoinformation med konsumentens samtycke. Hur kan PSD2 hjälpa mig? Är du exempelvis en bank eller låneförmedlare som idag behöver hämta in information från konsumenten om inkomster och utgifter, då kommer du ha stor nytta av denna tjänst. PSD2-data kommer att hjälpa er som kreditgivare eller låneförmedlare att lära känna dina kunder bättre och till högre grad automatisera era processer samt ta ännu bättre beslut baserat på ny data. Var med i utvecklingen av vår nya tjänst! Vår nya PSD2-tjänst kommer ge dig bättre automatiserade beslut i realtid. Vi har redan påbörjat pilottester med några av våra kunder i Finland och nästa steg är att utveckla tjänsten tillsammans med kreditgivare, låneförmedlare och banker på den svenska marknaden. Är du intresserad av att vara och utveckla PSD2 tjänsten tillsammans med oss, kontakta vår produktägare Henrik Bondesson henrik.bondesson@uc.se

Fantastiska dagar i Göteborg och Malmö

Årets UC-dagar i Göteborg och Malmö kan sammanfattas med orden glädje och energi. Härliga samtal, grymma föreläsare och inte minst en rejäl påfyllning av kunskap och inspiration, stämningen var hög bägge dagarna. Först ut var min kollega Niklas Malmsten som berättade om hur svenska privatpersoner och företag mår ur ett kreditperspektiv. Michael Grahn, chefsekonom på Danske Bank, pratade kring ämnet ”Är de goda åren över för svensk ekonomi?”. Han sa att risken är liten för ränteuppgång, inflationen fortsätter att vara låg på grund av svaga löneökningar samt att det finns en risk för kronisk kronförsvagning. Lyckopsykologen Katarina Blom, slog hål på myten att det gäller att tänka positivt. För att få till en förändring måste vi istället agerapositivt och ändra hur vi gör. Katarina pratade om vikten av att berömma beteende vi vill se mer av, att högpresterande grupper ger varandra mycket beröm. Katarina tyckte det var viktigt att vi tränar hjärnan på samma sätt som vi tränar kroppen. Vill du få tips - kika in på hemsidan habitud.se. Efter fikapausen pratade jag själv om hur bedrägerierna breder ut sig och att vi ständigt måste ha en hög medvetenhet om att det finns personer som vill lura oss. Under 2018 fick Polisen in 260 000 anmälningar om någon typ av bedrägeribrott. Lars-Johan Jarnheimer berättade om sina erfarenheter från en lång karriär inom bland andra H&M, Tele2 och som efterträdare till Ingvar Kamprad som styrelseordförande i INGKA Holding B.V. Några goda råd från Lars-Johan var; "Kom i tid!" "Ring tillbaka!" "Ljug inte!" och "Parkera inte på kundparkeringen!" Sist men inte minst fick vi lyssna på Frida Boisen som gav oss goda råd om hur vi gör digital succé. Om vikten av att tala från hjärtat och inte vara rädd för att testa nytt för att nå fram i dagens mediabrus. En föreläsning i högt tempo som fick publiken att både skratta och gråta.Tack alla som kom och bidrog till att årets UC-dagar blev så lyckade. Nu sadlar vi om och nästa gång ses vi i Stockholm. Den 6 november smäller det! /Gabriella