Jag är precis hemkommen från en intressant konferens i Aten där ett 40-tal kreditupplysningsföretag deltog, främst från Europa men även bolag från Asien till Karibien. På konferensen deltog även representanter från EU Kommissionen, Konsumentintressenter, Riksbanker och tillsynsmyndigheter.
Efter två dagars konferens blir det tydligt att vi alla står inför en rad spännande utmaningar och alla måste förhålla sig till utvecklingen vi ser kring informationshantering. Begrepp som Big Data, Artificiell Intelligens, Machine Learning och en rad andra delvis nya tekniker diskuterades. Detta i kombination med ny lagstiftning ställer med all rätt stora krav på alla som är en del av den processen.
Två ord återkom ständigt under dessa två dagar oavsett vem som talade och det var ”Trust” och ”Transparency”. Jag tror att det är viktigt att alltid sätta dessa ord hög upp på listan. Vi som kreditupplysningsföretag har en mycket viktig samhällsroll att fylla, och samtidigt är vi beroende av samhällets förtroende för att få hantera information om individer och företag. Då är öppenhet och förtroende grundläggande. Något som var påtagligt var att detta återkom oavsett om talaren representerade bolag i Asien, Europa eller någon annan världsdel vilket inte alltid är så vanligt när det gäller denna typ av frågeställningar.
Nu är det ibland lättare sagt än gjort att göra allt begripligt för alla, och med nya tekniker blir det ibland ännu mer utmanande. Men det måste vara en ständig process att förbättra information och beskrivningar kring vad vi som kreditupplysningsföretag och informationshanterare gör i första hand till de vars information vi registrerar, men även i förhållande till andra intressenter som myndigheter, politiker med flera.
/Åke