Välkommen till vår blogg!

Här hittar du tips, information och reflektion

Här bloggar några av våra experter kring omvärlden, trender och tjänster som hjälper dig i din vardag. Trevlig läsning!

Så optimerar du varje marknadsföringskrona

Att erbjuda ”allt åt alla” är inte längre gångbart - varken ur ett resursperspektiv eller utifrån vad vi konsumenter faktiskt önskar och förväntar oss. Nyckeln till framgång? Att lära känna kunden så att man kan skräddarsy rätt budskap till rätt kund. När vi hjälper företag att optimera deras marknadsbearbetning brukar det handla om att få ordning på tre viktiga faktorer; Identifiera dina bästa kunder– och sök upp nya, lönsamma tvillingar När du analyserar vad som karaktäriserar din nuvarande kundstock – glöm inte bort att titta på mjuka värden, exempelvis livssituation, som komplement till de hårda värdena (kön, ålder, inkomst osv). Information från ditt eget CRM-system är en bra början. Men det är inte förrän du korsbefruktar den informationen med större, extern data som spänner över hela populationen och analyserar resultatet, som du får en fullständig bild av din målgrupp och hur marknadsinsatserna ska riktas. Genomför en prediktiv analys Låt oss anta att du redan är med på tåget och har insett värdet av kundinsikt genom analys av större data. Du har till och med anlitat en extern aktör som har åtagit sig att presentera relevanta målgrupper. Tyvärr räcker inte det. Alltför ofta nöjer sig företag med att leverera en standardiserad målgrupp, baserad på grova generaliseringar som ålder, kön och inkomst. Undvik färdigpaketerade lösningar Om man bara ser till en viss ålder och drar gränsen vid 60 år och uppåt, försvinner en 58-åringen ur urvalet. Vid en mer kundanpassad selektering, där man istället för att använda sig av färdiga personas, lyfter in kundens egen data och tittar på en kombination av segmenteringsvariabler, blir resultatet betydligt mer träffsäkert. Kanske visar det sig att 58-åringen uppfyller andra kriterier som gör att denne ändå kommer in i urvalet om man till exempel tittar på en kombination av ålder, inkomst, boendeform och utbildningsnivå. Vill du veta mer? Här kan du läsavår artikel där vifördjupar oss iämnet. Har du frågor är du naturligtvis hjärtligt välkommen att kontakta mig så berättar jag mer!

Ditt företag kan vara kapat

Den senaste tiden har det kommit rapporter om bolagskapning och infiltration av företag. Går det att stoppa detta? Svaret är ja. För att motverka och åtgärda dessa nya fenomen är digitaliseringen och teknikskiftet en central drivkraft. I en rapport som nyligen publicerades i Svenska Dagbladet målade Brottsförebyggande rådet (BRÅ) upp en ganska dyster bild över vad vårt öppna samhälle utsätts för. I samma takt som kontanterna försvinner från marknaden vänder sig brottslingarna i andra riktningar för att komma åt kontanter och tillgångar. På konsumentsidan har problemet funnits en tid. Ökningen av ID-stölder och försök att med annan persons identitet skaffa krediter och pengar är lavinartad. Vi kommer troligtvis att spräcka 100 000 ID-stölder under 2016 bland privatpersoner. På företagssidan har det fram till nu varit ganska tyst. Trots att brotten är betydligt mer omfattande i pengar räknat har det varit relativt sett okänt. Samtidigt går det både snabbt och är enkelt att faktiskt ändra bolagsuppgifterna hos Bolagsverket och därmed ta kontroll över bolaget. När även rapporter om hur kriminella infiltrerar företagsvärlden och tar över företagen inifrån börjar läget bli akut. Skärpning av lagstiftningen gällande verklig huvudman, anti-penningtvätts direktiv med mera kommer att hjälpa till att driva förändringen i en betydligt högre hastighet. Ser man som kriminell hur enkelt det är att via en förfalskad namnteckning ändra uppgifterna hos Bolagsverket och sätta exempelvis en ny vd på posten eller byta ut styrelsemedlemmar inser man också att det är betydligt mindre riskfyllt än att jaga värdetransporter och råna banker. Med de ändrade uppgifterna i sin hand börjar kriminella snabbt att ”hämta pengar ur sin nya kassako” genom att börja handla i företagets namn och till och med komma över bankkontouppgifterna. Detta ser vi dessvärre hända allt oftare. Redan i september förra året skrev UC om hur bristande kontroll gynnar kriminella. Artikeln handlade om just de luckor som finns i det svenska systemet och vad UC med sina tjänster runt digitaliseringen av aktieböckerna kan göra. Hösten 2015 lanserade UC sin tjänst Aktiebok och denna satsning har nu börjat ta fart. Vi hoppas mot slutet av året att kunna se allt fler digitala aktieböcker som är nyckeln till att få kontroll på problemet såväl för den enskilde företagaren som för alla de institutioner som påverkas av en allt tuffare lagstiftning runt penningtvätt, terroristfinansiering med mera. Digitalisering är svaret Med den teknikutveckling som sker finns det skäl att snabbt anamma digitaliseringen och de möjligheter den skapar. UCs digitala aktiebok var den första tjänsten som UC lanserade för att förenkla och trygga vardagen för Sveriges företag. UC Aktieadministration hjälpte till på många sätt – för företagaren skapar den digitaliserade aktieboken en trygghet i att ingen obehörig kan ändra några uppgifter för bolaget. Aktieboken låg tryggt förvarad digitalt hos UC och endast behörig som loggar in med Bank-ID har tillgång till dokumenten. Skulle någon göra ett försök direkt hos Bolagsverket bevakades justeringar av uppgifterna så att företagaren kunde sätta stopp direkt. Andra positiva effekter av en digital aktieboken är vid en eventuell försäljning av bolaget då den alltid finns tillgänglig. Just detta är ett av de största problemen som företagarna står inför vid en överlåtelse av sin verksamhet – man kan inte bevisa att man faktiskt äger bolaget. För revisorer, redovisningskonsulter och bankkontakter är en digitaliserad aktiebok en central i det framtida arbetet, eftersom man på ett smidigt sätt kan visa vem som ärverklig ägare (huvudman) till bolaget. Den administrativa arbetsbördan som alla parter enligt nya tuffare EU-direktiv måste genomföra kommer på så sätt att förenklas väsentligt. En win-win-situation för alla parter. Uppdaterad 2019-04-08

Tre steg för att effektivt hitta nya kunder

Jag har jobbat med marknadsanalys i många år och skulle här vilja dela med mig av några av mina erfarenheter kring hur du och ditt företag på ett effektivt sätt kan hitta nya kunder. Nyckeln till framgång här är smart marknadsbearbetning med effektiv marknadsanalys. Kunskap är makt, och analyser är verktyget som ger dig kunskap. Har du koll på dina kunder och prospekts kan du träffa på pricken rätt i dina kampanjer - helt enkelt säkra att rätt kund nås av rätt erbjudande vid rätt tidpunkt. Tre snabba steg: 1. Backa bandetGrunden till att hitta nya kunder är att göra det tydligt för dig själv vad det är ditt företag erbjuder. Ställ dig då frågor som: Vilket är problemet som din verksamhet har lösningen på? Vad är det som kunden får eller slipper tack vare dina produkter eller tjänster? Vad är det som gör dig speciellt lämpad för att leverera svaret på kundens behov eller problem, jämfört med dina konkurrenter? 2. Lär känna din målgruppAll kommunikation sker på mottaga­rens villkor – det är grunden inom all marknadsföring. Därför måste ditt erbjudande utformas utifrån mottagarens förmåga att ta till sig det du vill säga, det du har att erbjuda. Det är därför du behöver känna din målgrupp och leva dig in i deras liv för att kunna skräddarsy rätt budskap för rätt kund. På så sätt blir dina bästa kunder idag en ledtråd till morgondagens kunder. 3. Var intressantSara Rosengren är docent i marknadsföring vid Handels­högskolan i Stockholm. Hon har undersökt vad som gör att människor vill ta del av reklam och marknadsföring. Nyckeln ligger i att skapa reklam som faktiskt upplevs som intres­sant, istället för att försöka hitta sätt att stjäla mottaga­rens uppmärksamhet. Det lönar sig att alltså att tänka över på vilka sätt och hur du når dina nya kunder. Men tänk på att det spelar ingen roll hur snygg en kampanj är om den riktar sig till fel målgrupp!