Restaurangbranschen hårt drabbad av konkurser
2017-08-02
Allt fler företag går i konkurs trots goda tider och högkonjunktur. Totalt ökade antalet konkurser med tre procent under juli månad jämfört med förra året. Och restaurangbranschen är en an branscherna som drabbas hårt.
Under första halvåret i år ökade här konkurserna med 19 procent jämfört med samma period förra året. Det finns flera tänkbara anledningar till det. Arbetsgivaravgifterna för ungdomar ökade markant förra året vilket slår mot lönsamheten i en bransch med redan låga marginaler.
Även Dagens Industri skriver om detta i en intervju med branschorganisationen Visitas vd Eva Östling, som inte är förvånad över konkursökningen. ”Det var inte oväntat, tyvärr. Vi har haft ett år med de tredubblade arbetsgivaravgifterna och det här är effekterna av det. Det är främst våra småföretagare som inte mäktar med de ökade kostnaderna” säger hon till tidningen.
Egentligen borde restaurangerna ha goda tider. Trenden går mot att vi äter ute alltmer. Många har fått en bättre ekonomi i den högkonjunktur som råder. Men det har också startats en mängd nya caféer och restauranger de senaste åren, hela sex procent fler nystartade företag på tre år. Det har gjort att konkurrensen har hårdnat.
I UCs statistik ser vi också att nya företag har en högre risk för att hamna på obestånd än äldre etablerade företag. Det tar helt enkelt tid att bygga upp en kundkrets och alla har inte en stor kassa på banken för att kunna härda ut de första åren. Vi får helt enkelt hoppas att antalet konkurser minskar och att såväl små som stora företag i framtiden har möjlighet och chans att driva effektiva verksamheter.
Hälsningar
Richard Damberg
Fler inlägg av Richard
- Lyckat samarbete hjälper studenter att förstå företag
- Vinden har vänt för utsatta branscher
- Trendbrott: antalet personer med skuldsaldo minskar inte längre
- Hur gick det för våra företag under pandemiåret 2020?
- Lyckat samarbete hjälper coviddrabbade företag
- Tre signaler på att din kund kan vara på väg mot konkurs
- Detta händer när någon tar en kreditupplysning på dig
- Relationen med kunden är nu viktigare än någonsin
- Vad är syftet med en kreditupplysning?
- Vi kan hjälpa dig undvika de nya bedrägerierna