Victoria Preger

f.d. Nordisk marknads- och kommunikationsdirektör

Slush fullkomligt kokar av energi och nytänkande

I två dagar, den 4-5 december, pulserar Messukeskus Expo & Convention Centre i Helsingfors av 20000 deltagare, 2600 startupbolag och mängder av inspirerande dialoger och seminarier. I går var jag på plats för första gången. Vilken energi och vad mycket nytänkande det fanns i den gigantiska mässhallen! Och de hade byggt upp de olika miljöerna och lokalerna riktigt smart, coolt och mysigt.Slush har funnits flera år nu och är ett studentdrivet initiativ vars syfte är att ändra attityder till entreprenörskap. I år arrangerades Slush i Tokyo, Shanghai, Singapore och i Helsingfors. Och filosofin bygger på att hjälpa nästa generations företag att ta över världen. Och utifrån vad jag fick uppleva igår, så kan jag lova dig att det fanns ett och annat företag där på plats som kommer nå stor framgång. Kryptovalutor och onboarding Förutom att gå runt i mässhallen och besöka olika startup bolag som fanns på plats, så passade jag på att lyssna på flera seminarier. Bland annat lyssnade jag på Jacob de Geer, Co-founder och CEO på iZettle och Bill Ready, COO på PayPal då de generöst berättade om sin resa och deras framtida planer. Paypal gjorde sitt största förvärv någonsin tidigare i år när de förvärvade det svenska fintech-företaget iZettle för 2,2 miljarder dollar. Jag lyssnade även på Casey Winters som pratade om ”Why Customer Onboarding is the Most Crucial Part of Your Growth Strategy”. Casey Winters anser att onboarding av kunder är den absolut viktigaste saken att fokusera på för att lyckas med ett företags tillväxtstrategi. Utifrån hans tidigare erfarenheter från Grubhub och Pinterest delade han med sig av hur framgångsrik onboarding av kunder kan fungera. Det var också en mängd olika mini demos och mindre diskussionsforum som handlade om kryptovalutor i olika former. Bland annat var jag och lyssnade på ett som hölls av Lily Liu (grundare av Earn.com), Rune Christensen (grundare och VD för MakerDAO) och Eli-Shaoul Khedouri (VD på Intuition Machines). Vad betyder det till exempel om pengar blir programmerbart? De diskuterade också de grundläggande förändringarna som kryptos leder till i finansvärlden. De anser bland annat att kryptovalutor kommer att påverka finansvärlden mycket mer på djupet i framtiden än vad vi tror, samt att det kommer öppnas upp mellan traditionell finansiell verksamhet och kryptofinansiering. Det pratades även om hur blockchainmetoder kan användas även för spelmarknaden. Redan idag finns många nya spel på marknaden, som används både som marknadsföringsverktyg, kundonboarding och så klart som underhållning. Många av dem är byggda på metoden blockchain. AR - Augumented Reality Vi vet alla idag vad AR (Augmented Reality) är och vi är många som har testat det. Men vad beror det på att det inte slagit stort ännu? Det är ju ännu inte en del i våra vardagliga rutiner eller i vår fritid. Bland annat var Ross Finman (AR Research Lead i Niantic), Thor Fridriksson (VD för Teatime Games) och Alexis Bote (Venture Partner på Atomico) eniga om att tekniken och mjukvaran finns, men det som ännu inte har lyft och där det behövs mer utveckling, är själva hårdvaran och enheterna. De är ännu inte tillräckligt folkliga och enkla att använda för att det ska bli stort. Vad gör Asiakastioto group? Jag kunde under denna dag bara skrapa på ytan och hann med en bråkdel av allt. Jag hoppas verkligen jag får möjlighet att komma tillbaka nästa år igen. Och kanske är vi då fler på plats från UC och Asiakastieto? Asiakastieto Group är just nu del av ett blockchain projekt tillsammans med Nordea, OP Group, Privanet och Tieto där vi tillsammans utvecklar en plattform för att digitalisera aktiehandeln för olistade företag. Är du på plats på Slush kan du besöka Tietos monter och prata om detta eller läsa om projektet här. Nyfiken på startups? Är du intresserad av att läsa mer om hur Startups mår, så kan jag rekommendera dig att läsa en färsk rapport som släpptes igår av Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico och techkonferensen Slush. Rapporten tar tempen på den europeiska techsektorn och finns här. För ett år sedan skrev jag ett blogginlägg om hur svenska startups mår. Visste du att det varje år startas cirka 70000 nya företag i Sverige, alltifrån enskilda firmor och handelsbolag till aktiebolag? Det hittar du här!

Ta ditt segmenteringsarbete till nästa nivå

För en vecka sedan hade jag förmånen att få medverka på The Sales Conference i Annexet, Stockholm. Jag har varit där tidigare år och det är alltid otroligt inspirerande att få utbyta erfarenheter med andra sälj- och marknadsföringsnördar som jag själv. Min kollega, Mikko Karemo (Director, Sales and Customer Operations), var också på plats och höll en inspirerande föreläsning om automatiserade beslutsprocesser inom sälj- och marknadsföringsarbetet. Ja, det stämmer, det är sådant vi på UC sedan länge hjälper våra kunder med på daglig basis. Det kanske inte så många känner till? Han pratade också om smarta API-lösningar och prospekthantering som kan underlätta vardagen för säljare och marknadsförare. Dessutom var vi på UC på plats med en monter och ett konkret erbjudande hela dagen. Roligt att så många nya potentiella kunder blev intresserade och fick upp ögonen för vad vi kan erbjuda dem! Vi pratade i vår monter om hur vi kan hjälpa säljare och marknadsförare att ta sitt segmenteringsarbete till en ny nivå. Till exempel genom att automatisera sina kundprocesser, förbättra utväxlingen på kampanjer, optimera sin prospektbearbetning och skapa ökad insikt om sina kunder. Under The Sales Conference fick vi också lyssna till Dr Jonas Ridderstråle som bland annat skrivit boken Funky Business, tillsammans med Kjell A.Nordström. Global Gurus, har rankat honom som den 23:e av Top Management Professionals i världen and placerat honom på femte plats i Europa. Han var verkligen inspirerande att lyssna till. Henrik Larsson-Broman, grundare av forsknings- och rådgivningsföretaget ProSales Institute AB, gav också en intressant trendspaning under dagen, och ProfessorRobinTeiglandpratade om vikten av att våga testa ny teknik i nya sammanhang. Detta var bara ett axplock av några av talarna under denna dag. En dag fullmatad med ny inspiration helt enkelt!

Äntligen kan du köpa av oss – direkt online via uc.se

Är du på väg att sluta ett nytt samarbetsavtal med en ny affärspartner? Eller ska du just anlita en hantverkare för ett renoveringsprojekt där hemma? Visst vore det skönt att veta om den du ska jobba med eller ska anlita har sin ekonomi i ordning? Och det snabbt. Med vår nya e-commerce plattform kan vi erbjuda dig olika typer av bolagsinformation snabbt, enkelt och online. Till exempel är kreditupplysningar på företag en av de produkter som du nu kan köpa direkt via uc.se. Vi erbjuder även årsredovisningar, registreringsbevis och bolagsordningar. Det spelar ingen roll om du är privatperson eller företagare, allt som behövs är att du har ett bankkort och ett namn eller organisationsnummer på det bolag du vill ha upplysningar om. Tidigare behövde du vara avtalskund för att kunna göra detta. Nu går det att alltså att köpa upplysningar styckevis precis när du har behov av det. Och du får dem direkt, utan väntetid. UC Standard är mest populär Vår i särklass populäraste produkt är företagskreditupplysningen UC Standard. En vanlig fråga som jag brukar få är om det är svårt att tyda en kreditupplysning för den som inte är van. Det är det inte, jag lovar. Vi på UC är kända för vårt trafikljus som med röd, grön eller gul färg pedagogiskt visar på risken för att ett företag kommer hamna på obestånd inom ett år. Det är bara ett exempel på hur vi hjälper dig att tolka upplysningen. Och själva förutsägandet, det gör vi bra. Riktigt bra. UC är faktiskt världsledande på att ta fram pricksäkra analysmodeller. Våra fantastiska modellutvecklare är grymt kompetenta! Victoria Det här är de produkter du nu kan köpa online: Företagsupplysning – information om ett företags kreditvärdighetBolagsordning – hur är företag är uppbyggtRegistreringsbevis – vilka som har rätt att teckna avtal för ett företags räkningFordonsuppgifter - information om ett företags fordon