För två år sedan gjorde vi själva inom UC-koncernen ett omfattande arbete med att ta fram nya personas för våra olika erbjudanden, både på företagssidan och konsumentsidan. Visste du förresten att vi på UC erbjuder tjänster som kan hjälpa dig som är marknadsförare, säljchef eller affärsutvecklare i arbetet med att ta fram personas?
Du har säkert hört talas om personas tidigare, men kanske inte riktigt landat i vad det egentligen är, eller hur de ska användas? Personas är en fiktiv person som representerar målgruppen för en viss produkt, tjänst eller ett erbjudande. För oss själva på UC var det en förutsättning att få dessa på plats innan vi till exempel gjorde om våra webbplatser uc.se och minuc.se, vilka vi lanserade 2016 respektive 2017. Om du ska lyckas med ett effektivt digitalt marknadsföringsarbete baserat på relevant innehåll så är det helt enkelt en förutsättning med denna djupa kundinsikt.
Särskilt viktigt är det när du behöver skapa relevant innehåll för kunden, när kunden i sin kundresa är i fasen av att göra research och att jämföra en viss leverantör med en annan leverantör. Genom att ha arbetat fram personas vet du på en gång hur du ska formulera dig, vilken typ av artiklar som är relevanta, vad din webbplats ska innehålla och hur du ska lägga upp ditt sök/seo-arbete. Vi själva använder våra personas löpande i vår innehållsmarknadsföring men de är också till hjälp när vi nu sitter och ska paketera om nya produkter och tjänster för vår onlinetjänst allabolag.se.
Insikt i kundens behov, beteenden och drivkrafter
Som kanske inte alla vet, så erbjuder ju vi på UC flera olika marknadsföringstjänster och verktyg för att arbeta med kundinsikt och målgruppsanalyser. Perfekta verktyg som vi på UC själva använt oss av när vi tagit fram våra egna personas för våra privattjänster, för allabolag.se och för alla våra företagstjänster. Det har gjort att vi fått fram nya kundinsikter på djupet utifrån behov, beteende, information om hur en viss personas helst vill få kommunikation och marknadsföring. Vi har också fått information om deras digital vanor, inkomst, fritidsintressen och drivkrafter. Självklart anonymiserar vi all data från personuppgifter innan vi gör analyserna. I vissa fall har vi kompletterat datadriven analys med djupintervjuer med befintliga kunder och potentiella kunder.
Ett tips när du ska komma igång med detta arbete hos dig är att du involvera många olika medarbetare i processen. Kunskapen från analys och samtal arbetade vi sedan ner i olika personas. Just nu arbetar vi med 18 olika personas för våra olika erbjudanden. Och det är ett ständigt pågående arbete.
Så här kommer du igång
Börja med en workshop internt där ni identifierar vilka produkter som är mest prioriterat att ni tar fram personas för.
Ta sedan fram data om dina befintliga kunder som köper dessa produkter och analysera informationen utifrån vilken roll och befattning har de, vilka utmaningar de står inför i sin arbetsvardag? Komplettera gärna med information om utbildning, demografi och så vidare. Var bor dem, hur jobbar dem, hur ser deras fritid ut, vad är deras drivkrafter? Vilka sociala kanaler kan dina personas tänkas använda? Och vilka andra digitala kanaler använder de för att söka information, interagera med andra och så vidare? Och sist men inte minst, vilka frågor kommer en persona att ställa under sin köpresa, medan de gör research och jämför?
Komplettera med några djupintervjuer med befintliga kunder och potentiella kunder.
Sammanställ allt analysmaterial i en eller flera personas utifrån ovan. Har du inte resurser eller kompetens själv, ta hjälp externt.
Ha det bra så länge!
Victoria