Baseras dina kundinsikter på data eller antaganden?
2025-01-23
Det är idag en väletablerad insikt att jobba datadrivet för att skapa affärsvärde. Företag har upptäckt hur de avsevärt kan förbättra sin kundförståelse genom insamling, analys och tolkning av data. Mängden data som finns tillgänglig för B2B-kundanalys är ofta stor och varierande och kommer från ett antal olika källor, t.ex.; CRM-system, affärssystem, kundundersökningar, feedback och kampanjstatistik.
Datainsamling, analys och identifiering av kundsegment
Genom att modellera och analyser din kunddata via olika analysverktyg kan du att lära känna dina kunder bättre, vilka är våra bästa kunder och vilka likheter har de, i vilka segment har vi möjlighet att växa, vilka kunder är mer benägna att lämna osv. Den informationen gör det lättare att planera och prioritera din verksamhet. Det är särskilt viktigt när resurserna är begränsade och konkurrensen om målgruppen är hård.
Förstå kunden bättre genom datadrivna beslut:
- Syfte: Vad vill ni mäta – identifiera KPI:er.
- Kartlägg datakällor och vilken typ av data som smalas in.
- Berika internkunddata med externdata.
- Modellera och analysera data.
- Visualisera och analysera resultatet.
- Ta beslut.
Med rätt dataanalys kan du få en djupare förståelse för kundbeteende, rikta dina kampanjer mot lönsamma kundsegment och hitta nya potentiella målgrupper.
Komplettera med externkunddata
Analys med hjälp av externa kunddata hjälper till att identifiera olika kundsegment inom B2B. När externa data kombineras med företagets egna data kan skillnader och likheter mellan egna kunder identifieras. Detta ökar förståelsen för vilken typ av beslut som kunderna fattar och vilka faktorer som påverkar dessa.
- Läs mer om hur vi kan hjälpa dig hitta fler lönsamma kunder
- Läs mer om hur du integrerar vår data med dina system via API
Varför är kundförståelse viktigt?
När du har identifierat olika kundsegment kan du erbjuda dem en anpassad och mer personlig kundupplevelse. Det har en direkt inverkan på kundnöjdhet, köpkänsligheten och engagemang. Rätt målgrupp är mer mottaglig för din marknadskommunikation, vilket effektiviserar försäljning och marknadsföring samt ger bättre ROI och lönsamhet.
Kontinuerlig analys fångar upp ändringar av kundbeteenden
B2B-analys är en kontinuerlig process som gör det möjligt för företag att få betydande konkurrensfördelar. Omvärldsförändringar och utveckling inom teknik förändrar ständigt kundernas beteenden. Genom att löpande följa upp och analysera relevant data kan man förutsäga kundbeteenden och kommande behov hos målgrupperna (prediktiv analys).
Läs om hur AI kan hjälpa dig hitt din nästa kund med Goava Discover.
B2B-analys med rätt och uppdaterade data ger dig förutsättningar att förstå och bemöta dina befintliga och framtida kunder för ökad lönsamhet och minskad churn.