Smart prospektering - nyckeln till framgång

2025-01-23

Nästan hälften av alla säljare tycker att prospektering är den mest utmanande delen av försäljningsprocessen. Men vad är prospektering och varför är det nyckeln till framgångsrik och lönsam försäljning? 

Prospektering innebär nykundsbearbetning – en process där man identifierar nya potentiella kunder att bearbeta. Målet är att hitta rätt företag eller privatpersoner som matchar din idealkundsprofil. Fokus på att bearbeta rätt kunder sparar tid och resurser, vilket skapar högre konverteringsgrad och ROI för dina marknads- och säljinsatser. 

- Marknadsbearbetning och försäljningsprocesser kräver planering och investering, då vill du pricka in rätt målgrupp för att få så bra resultat som möjligt. För att kunna göra det behöver du ha god kundkännedom och rikta marknads- och säljinsatserna mot de potentiella kunder eller segment som har störst potential, säger Jenny Hellberg, Produktansvarig på UC. 

För att förstå vilka dina bästa kunder är behöver du göra en analys av din befintliga kundstock.  Du kan då identifiera tvillingar - lönsamma potentiella kunder att bearbeta i kommande kampanjer.  

- Att fatta beslut baserat på data i stället för magkänsla, har blivit en hörnsten i modern affärsverksamhet. Genom att använda kunddata på ett strategiskt sätt kan företag öka sin konkurrenskraft, förbättra kundnöjdheten och driva tillväxt, säger Jenny Hellberg, Produktansvarig på UC. 

Jennys tips för effektivare prospektering: 

  • Rikta marknads- och försäljningsinsatserna till rätt målgrupp för hög ROI, det är kostsamt att lägga resurser på fel målgrupp och ”hoppas på det bästa”. 
  • Automatisera uppdatering av kunddata i ditt CRM via API:er. Ett uppdaterat register ger rätt förutsättningar för att göra en korrekt analys och identifiera rätt typ av kunder.
  • Ta ytterligare ett kliv och ta hjälp av AI för att analysera din kundstock och förslag på potentiella kunder att bearbeta. Tips - läs mer om Goava Discover eller kontakta oss.
  • Datainsikter är guld värda! Mät och analysera utfallet på dina kampanjer för att kunna optimera framtida insatser. 
  • Använd prospekteringsdata från betrodda leverantörer. Om du samlar in prospekteringsdata från tredjepartsleverantörer är det viktigt att du säkerställer att kvalitén hög.
  • Då data är färskvara och det sker kontinuerliga förändringar, till exempel personer flyttar, bolag går i konkurs med mera, säkerställ att ditt affärssystem alltid har uppdaterad data. 

Nyfiken på hur UC skulle kunna hjälpa just dig och ditt företag med prospektering? Läs mer här.