Så skapar du en kundfokuserad kultur - Insikter från vårt Voice of the Customer-event

2024-10-03

På Enento innebär en kundfokuserad kultur att våra kunder står i centrum för allt vi gör. Vi har under de fem senaste åren jobbat aktivt med att skapa en kundorienterad kultur, och vårt årliga Voice of the Customer-event är en viktig aktivitet för att ständigt förbättra och lära oss tillsammans. Med eventet vill på ett ett inspirerande sätt påminna om vikten av att ha ett kundcentrerat innovativt förhållningssätt i alla delar av organisationen. 

Framgångsreceptet för att sätta och behålla kundfokus

  • Engagemang från högsta ledning: Våra ledare föregår med gott exempel och säkerställer att kunden alltid finns på agendan och har hög prioritet i alla beslut.
  • En tydlig CX-strategi: Vi kommunicerar ständigt vår mission och strategi för vårt Customer Experience-arbete (arbete med kundupplevelse) och kommunicerar värdet av detta arbete genom hela organisationen.
  • Medarbetarnas delaktighet: Alla medarbetare är involverade och förstår betydelsen och vilken roll man har för att Enento ska leverera en kundupplevelse i världsklass.
  • Feedbackdrivna förbättringar: Vi samlar aktivt in och agerar på kunders feedback, och säkerställer att insikterna omvandlas till konkreta förbättringar och aktiviteter.
  • Data och innovation: Genom att använda data för att ta rätt beslut och initiativ och främja innovation, förbättrar vi ständigt kundupplevelserna.
  • Tvärfunktionellt samarbete: Genom att bryta arbetet i silos och öka samarbetet mellan olika avdelningar kan vi arbeta tillsammans för att förbättra alla delar av kundresan.
  • Kontinuerlig utveckling: Vi finslipar ständigt våra CX-strategier och arbetssätt samt säkerställer att vi prioriterar rätt aktiviteter och vidtar relevanta åtgärder.

I år genomfördes vårt andra Voice of the Customer-event, och denna gång med AI-tema. Eventet fokuserade på hur vi kan fortsätta vår digitaliseringsresa och bli bättre på att samla in relevant feedback från våra kunder, och hur vi bäst använder den. Genom att integrera generativ AI och ny teknologi utforskade vi innovativa sätt att snabbare och effektivare samla in, förstå och agera på kundfeedback.

Förbättrad kundnöjdhet genom digital innovation

Kärnan i vår digitala transformation är att vi vill möta och överträffa våra kunders förväntningar, både ggällande tillgänglighet, självbetjäning, val av kanal samt tidpunkt för att köpa en tjänst eller få support. Vår nya AI-chattbot Ento spelar en avgörande roll i att förbättra den digitala kundupplevelsen, genom att erbjuda snabba och exakta svar i realtid. Detta säkerställer att kunderna får den information de behöver direkt. Genom att driva vår digitala strategi tillsammans med Entos förmåga att lära sig och utvecklas över tid, kommer vi genom chattboten kunna erbjuda allt mer personifierad service, tillgänglig dygnet runt. Detta gör att kunder alltid har tillgång till support när de behöver det, vilket inte bara höjer kundupplevelsen, utan också betonar hur digitala verktyg kan stärka våra kundrelationer.

Introduktionen av ett AI-baserat verktyg likt ChatGPT som möter kunden genom vår chattbot markerar en viktig milstolpe i vår digitaliseringsresa och visar också på vårt engagemang och driv för ständig förbättring och innovation. Vårt mål är att förbättra service mot kund, öka effektivitet och främja tillväxt. Vi tror att dessa digitala verktyg inte bara effektiviserar vår verksamhet, utan också förbättrar kundengagemanget och säkerställer att vi ständigt levererar upplevelser som överträffar våra kunders förväntningar.

Enad strategi för en Kundupplevelse i världsklass

Att leverera en kundupplevelse i världsklass är ett gemensamt ansvar som involverar alla avdelningar och roller inom Enento. Årets Voice of the Customer-event var en inspirationskälla som visade på nya möjligheter med AI, och hur vi genom att bättre använda kundfeedback och insikter kan säkerställa att våra produkter och tjänster inte bara möter utan överträffar kundernas behov och förväntan – nu och i framtiden.

Framåt kommer vi fortsatt att bli ännu bättre på att inkludera feedback och insikter från våra kunder i varje projekt, beslut och initiativ. Att förstå och omsätta feedback och de insikter vi får från kunder till konkreta aktiviteter och initiativ är avgörande för att upprätthålla vår kundfokuserade kultur och leverera exceptionella upplevelser.

Fortsätt följa oss när vi fortsätter driva vår digitala transformation! Och kom ihåg – att leverera kundupplevelse i världsklass är ett lagarbete. Vi ser redan fram emot nästa års inspirerande Voice of the Customer-event.

Maria Lallerman

Nordic Head of Customer Operations and Customer Experience

Maria brinner för att leverera enastående kundupplevelser utöver det vanliga, och har arbetat inom bank- och finansbranschen i över 20 år. På fritiden lever hon ett aktivt liv och gillar att resa - gärna till Spanien, vara utomhus i skogen med sin hund eller lyfta vikter på gymmet. Här skriver Maria om hur vi ständigt utvecklar vår strategi för CX (Customer Experience), hur man skapar en kundfokuserad kultur på arbetsplatsen, samt om vår digitaliserings- och moderniseringsresa.