Idag kan vi läsa i Dagens Industri att allt fler butiker går under. Det kopplas till mars månads konkursstatistik från UC som visar på att antalet konkurser inom detaljhandeln ökar med fyra procent. Under samma period förgående år minskade konkurserna inom segmentet detaljhandeln med 15 procent, så trenden är tydlig. Konkurserna inom detaljhandeln ökar.
Det svenska företagandet står sig stabilt och antalet konkurser inom segmentet har konsekvent minskat under föregående år och 2016:s första kvartal. Men detaljhandelns konkursutveckling är inte lika lyckosam.
Vår konkursstatistik visar på en tydlig förändring. Hela årets första kvartal visar att företagskonkurserna inom segmentet detaljhandeln har ökat. I januari med 13 procent. I februari med 11 procent och nu i mars med 4 procent.
Swedbanks analytiker påpekar iDagens Industriatt den internationella konkurrensen är svårare att bemöta, vilket vi på UC håller med om. E-handeln har konsekvent ökat, och vårt beteende kring e-handeln har förändras radikalt på senare år. Vi som konsumenter är idag medvetna och trygga när vi handlar på nätet. Även på internationella sajter, där vi skulle våga påstå att många svenska e-handelsföretag kan ses som föregångare när det gäller att kvalitetssäkra sin produkt mot konsumenten, exempelvis genom certifikat och sigill tydligt på sajten för att försäkra konsumenten att du som företag är ett stabilt och starkt företag.Asosär en trygg sajt att handla ifrån.net-a-porterlikaså.
Att vi konsumenter kommer fortsätta att handla på nätet råder det ingen tvekan om. Och i takt med att det dessutom sker under trygga och säkra former i kombination med att du kan göra det när, var och hur gör e-handeln svårslagen. Det är i alla fall en stor anledning till varför jag handlar online.
Hur företagskonkurserna inom detaljhandeln fortsätter att utvecklas återstår att se. Men trenden är tydlig och vi får se om den är fortsatt ihållande när april månads statistik väntas om några veckor.