Välkommen till vår blogg!

Här hittar du tips, information och reflektion

Här bloggar några av våra experter kring omvärlden, trender och tjänster som hjälper dig i din vardag. Trevlig läsning!

Företagsbedrägerier kan upptäckas snabbare

Enligt Brottsförebyggande rådet (BRÅ) har de anmälda bedrägeribrotten mer än tredubblats de tio senaste åren. Ett växande samhällsproblem som vill vi hjälpa företagare att motverka! Precis som problematiken kring ID-kapningar av privatpersoner ökar även bedrägeribrott på företagssidan. De företag som olyckligt nog drabbas spenderar mycket tid, kraft och ork på att reda ut de bekymmer som brottet innebär. Bedragarens mål med brottet är vanligtvis att lura till sig pengar eller kapitalvaror på kredit, som det bedrägliga företaget i sin tur tjänar pengar på att sälja vidare. Våra erfarenheter visar att speciellt utsatta branscher är elektronik, byggvaror, kontorsvaror samt lånefinansiering. I dialogen med våra kunder har den här problematiken varit på tapeten under en längre period. Våra kunder har efterfrågat vår hjälp för att motverka att bli utsatta. Därför känns det skönt att äntligen kunna presentera vårt bidrag till att minska problematiken: UC Detekt. Vår nya tjänst syftar till att identifiera och motverka potentiella bedrägeriförsök där ett aktiebolag används som täckmantel för att lura andra företag på varor eller pengar. Med andra ord – tjänsten hjälper till att upptäcka när ett företag försöker lura ett annat företag. På BRÅs webbplats kan du läsa mer om utvecklingen av bedrägeribrott. Vill du veta mer om vår tjänster mot bedrägerier gör du det här!

Så optimerar du varje marknadsföringskrona

Att erbjuda ”allt åt alla” är inte längre gångbart - varken ur ett resursperspektiv eller utifrån vad vi konsumenter faktiskt önskar och förväntar oss. Nyckeln till framgång? Att lära känna kunden så att man kan skräddarsy rätt budskap till rätt kund. När vi hjälper företag att optimera deras marknadsbearbetning brukar det handla om att få ordning på tre viktiga faktorer; Identifiera dina bästa kunder– och sök upp nya, lönsamma tvillingar När du analyserar vad som karaktäriserar din nuvarande kundstock – glöm inte bort att titta på mjuka värden, exempelvis livssituation, som komplement till de hårda värdena (kön, ålder, inkomst osv). Information från ditt eget CRM-system är en bra början. Men det är inte förrän du korsbefruktar den informationen med större, extern data som spänner över hela populationen och analyserar resultatet, som du får en fullständig bild av din målgrupp och hur marknadsinsatserna ska riktas. Genomför en prediktiv analys Låt oss anta att du redan är med på tåget och har insett värdet av kundinsikt genom analys av större data. Du har till och med anlitat en extern aktör som har åtagit sig att presentera relevanta målgrupper. Tyvärr räcker inte det. Alltför ofta nöjer sig företag med att leverera en standardiserad målgrupp, baserad på grova generaliseringar som ålder, kön och inkomst. Undvik färdigpaketerade lösningar Om man bara ser till en viss ålder och drar gränsen vid 60 år och uppåt, försvinner en 58-åringen ur urvalet. Vid en mer kundanpassad selektering, där man istället för att använda sig av färdiga personas, lyfter in kundens egen data och tittar på en kombination av segmenteringsvariabler, blir resultatet betydligt mer träffsäkert. Kanske visar det sig att 58-åringen uppfyller andra kriterier som gör att denne ändå kommer in i urvalet om man till exempel tittar på en kombination av ålder, inkomst, boendeform och utbildningsnivå. Vill du veta mer? Här kan du läsavår artikel där vifördjupar oss iämnet. Har du frågor är du naturligtvis hjärtligt välkommen att kontakta mig så berättar jag mer!