Välkommen till vår blogg!

Här hittar du tips, information och reflektion

Här bloggar några av våra experter kring omvärlden, trender och tjänster som hjälper dig i din vardag. Trevlig läsning!

Kreditkollen hjälper till i Lyxfällan

År 2017 lanserade vi Kreditkollen, en tjänst som hjälper dig som privatperson att få bättre koll på din ekonomi. Vi på UC vill på olika sätt aktivt vara delaktiga och bidra med kunskap blad dem i samhället som har det lite tuffare. Därför har vi sedan starten, vid ett antal olika tillfällen, varit med i tv-programmet Lyxfällan! I dagens samhälle är det allt fler unga som lånar pengar. De tre vanligaste områdena, inom vilka unga har skulder idag, är för spontana e-handelsköp, köp avmobilabonnemangsamt sms-lån. För några decennier sedan hade vi mer av en sparandekultur i Sverige. Men idag, med sociala medier som påverkar oss mycket, och ett samhälle där kändisar visar upp snygga bilder på dyra skor och väskor så har vi i Sverige skapat en stark köpkultur istället, där konsumenter med lätthet tar ett sms-lån. Detta är väldigt synd, tycker vi. Av den här anledningen har vi samarbetat med tv-programmet Lyxfällan på TV3 där deltagarna med hjälp av Kreditkollen kan öka sina chanser till att få bättre koll på sin privatekonomi. Se ett exempel från vår medverkan från första avsnittet: Här hittar du hela programmet(Länk till Viafree.se) Vill du få bättre koll på din ekonomi? Gå in och signa upp dig förKreditkollenredan idag, den kostar 49 kronor i månaden men helt utan bindningstid.Gå in och läs mer här!

Vi stärker Kreditkollen med ambassadören Hugo

Sedan vi nylanserade Kreditkollen förra året har vi sett en stadig tillväxt av användare, något vi är superglada för. Och nu börjar ett nytt kapitel med en spännande resa framför oss. Det kapitlet stavas Hugo Rosas, Sveriges största manliga bloggare. Vi har länge känt att vi vill göra mer när det kommer till att lära unga vuxna vikten av en god privatekonomi. Detta är ett ämne vi på UC brinner för och som många av oss tycker är viktigt, både unga vuxna och föräldrar till unga vuxna. Därför har vi nu landat i en långsiktig relation med en ambassadör som 1) tycker det är roligt med privatekonomi och 2) har en röst som många unga vuxna lyssnar på. Vi är glada över att nu kunna introducera Hugo Rosas, Sveriges största manliga bloggare. Hugo kommer under ett helt åt att prata privatekonomi med sina följare, ge dem tips på hur man får bättre koll på sin privatekonomi och även själv använda Kreditkollen, tjänsten som ger dig som privatperson…ja, bättre koll på din ekonomi helt enkelt J Vem är Hugo? Hugo är 29 år gammal och bor tillsammans med sin sambo Paula och deras två barn strax utanför Stockholm. Utöver att Hugo själv vill få ännu bättre koll på sin privatekonomi är han mycket intresserad av träning och driver även dryckesbolaget Clean Drink. Du hittar Hugo på hans blogg hugorosas.se, Instagram och på YouTube. Och glöm inte att följa Kreditkollen på Instagram, där kommer vi snart lägga upp bra tips och råd för en bättre ekonomi. Soliga hälsningarVictoria

Nytt utseende för dig som loggar in på uc.se

Vi på UC fortsätter våra digitala utvecklingssatsningar. Inom kort kommer det därför även gå att köpa enstaka kreditupplysningar, fordonsrapporter och bolagsinformation direkt via uc.se. Med anledning av denna nysatsning kommer vi inom kort även justera inloggningsförfarandet via uc.se. Utseendet, för dig som befintlig inloggad användare av tjänsterna Ta en UC, UC Spektra, UC Selekt, UC Direkt och UC Kreditbeslut, kommer därför se lite annorlunda ut framöver. Vi gör denna förändring för att det ska bli ännu smidigare för dig som kund. Idag visas våra olika UC tjänster i en rullmeny högst upp till höger på uc.se innan du loggar in. Framöver kommer du att logga in först, och därefter kommer de tjänster som du använder att visas och tillgängliggöras för dig. Vi rekommenderar att du alltid loggar in med stark autentisering, till exempel BankID, för att komma åt tjänster som innehåller affärs- och/eller kreditinformation. Du kommer naturligtvis även i fortsättningen att ha möjlighet att logga in med övriga inloggningsmetoder så som användarnamn och lösenord för att komma åt andra tjänster. Behöver du uppdatera dina egna personliga inställningar eller komma åt tjänster som ”Mina Användare” och ”Administrera bevakningsobjekt”, så kommer den länken i inloggat läge att nu byta namn från ”Inställningar” till ”Min administration”. Du kommer att hitta ”Min Administration” bland dina andra tjänster när du har loggat in. För dig som inte idag är inloggad användare så kommer jag inom kort berätta lite mer om vilka nya köpmöjligheter av vår affärsinformation som kommer finnas på uc.se. Hälsningar Victoria

GDPR är här och så behandlar vi information om dig

I dag träder GDPR i kraft. Med tanke på detta vill jag passa på att påminna om våra integritetspolicys för våra olika verksamheter, moderföretag, dotterbolag, webbplatser och produkter och tjänster. Är du företagskund eller privatkund till oss så har du redan fått utskick med information om våra uppdaterade villkor, avtal och våra integritetspolicys. UC-koncernens roll är att samla in, förädla och tillhandahålla information och tjänster på ett säkert och bra sätt. Den verksamhet som bedrivs inom UC gynnar många olika intressenter och är till nytta för flera av samhällets olika aktörer. Vår verksamhet styrs därmed också av flera olika lagstiftningar, där så klart den nya Dataskyddsförordningen och Kreditupplysningslagen är tongivande. En viktig del i skyddet är att vi vill informera dig om de behandlingar som utförs. Därför beskriver vi i våra integritetspolicys vilka syften vi har med informationsbehandlingen, vilken rättslig grund som föreligger i de olika fallen, vilken information vi behandlar, vem som tar del av informationen, när den gallras samt vilka rättigheter du har som registrerad.Har du frågor är du välkommen att höra av dig till vår kundservice. Här hittar du länkarna till våra integritetspolicys: UC.se Allabolag.se Minuc.se Har du frågor om våra kreditupplysningar så kan du läsa mer här: UC.se/upplysningskopian Hälsningar Victoria

Fantastiska UC-dagar i Göteborg och Malmö

Under tisdagen och onsdagen förra veckan träffade vi våra kunder i Göteborg och Malmö vid vårt traditionsenliga event UC-dagen. I år hade vi rekordmånga besökare och stämningen var på topp! Vi fick höra på många intressanta talare. Robert Boije, SBAB:s chefsekonom, var först ut och pratade om svensk ekonomi och dagens bostadsmarknad. Nästa person upp på scenen var ingen mindre än inspirationstalaren och den mentala tränaren Michael Södermalm. Han gav oss många härliga skratt och insikter om oss själva och andra. Under eventet talade även jag själv och min kollega Olle Engdegård, gruppchef för UCs modellutveckling, om trender inom kreditsverige både på företagssidan och personsidan. Eftersom GDPR träder i kraft den 25 maj så hade vi också en panel på plats där vi hade en frågestund kring vanliga frågor om GDPR och där vi på UC berättade lite kort om hur vi har arbetat för att GDPR-säkra vår verksamhet. Här bidrog Michaela Carlberg och Lars Melin från Lindahls advokatfirma och Åke Dahlqvist från UC med mycket expertkunskap. Sist men inte minst fick vi lyssnatill Fredrik Reinfeldt som pratade om globaliseringen och förändringen som kommer med den. Det var inspirerande att få ta del av hans perspektiv utifrån de nya förutsättningar som skapas de kommande 20-30 åren i Europa och världen. Jag vill rikta ett stort tack till alla fantastiska talare! För mig personligen var en av höjdpunkterna att få träffa så många trevliga människor, våra kunder, och få tillfälle att utbyta tankar och idéer. Tack till dig som kom och deltog och gjorde eventet till en oförglömlig dag. För er som inte hade tillfälle att närvara i Göteborg eller Malmö så hoppas jag att vi ses på UC-dagen i Stockholm istället den 7 november! Hälsningar Gabriella

KYC-kontrollen allt viktigare efter FIs penningtvättstillsyn

Den 12 april i år kom Finansinspektionen (FI) ut med sin första tillsynsrapport gällande de senaste årens tillsyn av regelverket om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism. Mycket har förbättras i företagens arbete mot penningtvätt och finansiering av terrorism, men mer måste göras, skriver FI i sin första tillsynsrapport. Det var den första rapporten av sitt slag i en numrerad rapportserie som kommer publiceras återkommande då FI har tilldelats särskilda medel i regeringens budget för 2018. I tillsynsrapporten skriver FI att många företag har implementerat de interna regelverken som krävs men att det finns ett behov av att utveckla dem ytterligare för att de ska få den effekt som de var tänkta att ge. Många företag behöver också bli bättre när det gäller att tydligt verksamhetsanpassa sina interna rutiner och riktlinjer. Det går till exempel inte att kopiera ett annat företags allmänna riskbedömning och tro att den kan appliceras som den är på det egna företaget. Brist i individuella riskbedömningar En annan brist hos många företag är att de inte gör individuella riskbedömningar på sina kunder. Med detta menas att varje enskild kund ska riskklassificeras med antingen låg, mellan eller hög risk. Riskbilden ska sedan uppdateras löpande under tiden för kundrelationen ihop med uppdateringar av exempelvis information om affärsrelationens syfte och art. Själva riskklassificeringen kan vara en utmaning, men utöver det måste företagen även anpassa åtgärder och övervakningssystem utifrån de riskerna man identifierat i sin egen verksamhet. FI har identifierat dessa som några av flera förbättringsåtgärder som kommer följas upp i tillsynen. Det är viktigt att företag förstår hur avgörande det är att ha de interna regelverken på plats för att uppfylla penningtvättsregelverkets olika krav. Om företagen inte hanterar riskerna rätt kan både enskilda företag och det finansiella systemet skadas och utnyttjas av kriminalitet och terrorism.

Därför minskar svenska företagskonkurser i februari

Året har börjat bra för svenska företag. Konkurserna gick ned med 16 procent i februari jämfört med förra året, medan de under förra året ökade kraftigt vid den här tiden. Jag har grävt lite i vilka orsaker som tros ligga bakom förändringen, från ökat till minskat antal konkurser. Under 2017 såg vi ökade konkurser i flera branscher, framförallt inom bygg och restaurang, något jag har rapporterat om tidigare. En av anledningarna till ökade konkurser under förra året har sitt ursprung i 2016 och ROT-avdraget. Under 2016 sänktes nämligen avdraget från 50 till 30 procent, vilket ledde till att många byggföretag som riktade sig till konsumenter fick det allt tuffare. Tillsammans med det faktum att 2015 var ett år när många privatpersoner renoverade hemma vilket resulterade i en minskad efterfrågan påverkades alltså byggsektorn relativt hårt under 2016. Dessa effekter såg vi ända in i 2017. Det var dock inte bara byggsektorn som drabbades under 2016 och 2017 utan även restaurangbranschen, en konjunkturkänslig bransch där det blivit dyrare att anställa unga. Även detta har jag tidigare bloggat om. Nu ser vi alltså ett ljus i tunneln och svenska företagskonkurser sjunker i februari månad jämfört med förra året. Vad vi tror detta beror på är att de bolag som överlevt de senaste årens turbulens är starkare än någonsin. Företagen har lyckats överkomma hindren med minskade ROT-avdrag och högre kostnader för att anställa unga i restaurangbranschen. Samtidigt har vi en stark konjunktur i Sverige. Allt detta syns även i UCs riskklasser. Här ser vi till exempel att andelen bolag som har den högsta kreditvärdigheten ständigt ökar, en mycket positivt utveckling minst sagt. För att avsluta så förväntar jag mig att vi även fortsättningsvis kommer att få se ett ökat antal starka bolag, bland annat i byggbranschen, även om skärpta bolåneregler kan komma att hämma hushållens efterfrågan på nya bostäder i år. Vill du ta del av vår konkursstatistik? Klicka då här! Richard

Vi utvecklar vår utbildningsverksamhet!

Vårt mål är att hjälpa dig att ta säkrare affärsbeslut, både genom våra tjänster men också via våra utbildningar. Därför utvecklar vi nu vår utbildningsverksamhet och breddar vårt utbud av utbildningar. Nu utvecklar vi UC Business School och erbjuder sedan januari 2018 en rad nya utbildningar, såväl i egen regi som med samarbetspartners. Och vi är riktigt peppade för våra nya utbildningar! Precis som de kurser vi redan arrangerar här på UC är kurserna pedagogiska med en blandning av övningar, berättelser och fakta. Utbildningarna är utformade för att du ska kunna ta till dig nyheter och kunskaper till ditt dagliga arbete på kontoret. Du kommer helt enkelt kunna ta säkrare affärsbeslut. Vi kommer att ha såväl spetsutbildningar som bredare grundkurser relaterat till bland annat finansiering, säkerhet och compliance. Det kommer mycket spännande under våren helt enkelt. Utöver utbildningar har vi också en del whitepapers, den senaste om säkerheter vid företagsutlåning. Det bästa stället att utforska våra utbildningar och whitepapers är vår sida för kreditkurser, där kan läsa om alla våra kurser, ladda ner årets kurskatalog samt anmäla dig till våra kurser. Välkommen till ett nytt år med oss och UC Business School med nya kurser under hela våren! Hälsningar Richard Klicka här för att utforska alla våra utbildningar!

Så arbetar du effektivt med personas

För två år sedan gjorde vi själva inom UC-koncernen ett omfattande arbete med att ta fram nya personas för våra olika erbjudanden, både på företagssidan och konsumentsidan. Visste du förresten att vi på UC erbjuder tjänster som kan hjälpa dig som är marknadsförare, säljchef eller affärsutvecklare i arbetet med att ta fram personas? Du har säkert hört talas om personas tidigare, men kanske inte riktigt landat i vad det egentligen är, eller hur de ska användas? Personas är en fiktiv person som representerar målgruppen för en viss produkt, tjänst eller ett erbjudande. För oss själva på UC var det en förutsättning att få dessa på plats innan vi till exempel gjorde om våra webbplatser uc.se och minuc.se, vilka vi lanserade 2016 respektive 2017. Om du ska lyckas med ett effektivt digitalt marknadsföringsarbete baserat på relevant innehåll så är det helt enkelt en förutsättning med denna djupa kundinsikt. Särskilt viktigt är det när du behöver skapa relevant innehåll för kunden, när kunden i sin kundresa är i fasen av att göra research och att jämföra en viss leverantör med en annan leverantör. Genom att ha arbetat fram personas vet du på en gång hur du ska formulera dig, vilken typ av artiklar som är relevanta, vad din webbplats ska innehålla och hur du ska lägga upp ditt sök/seo-arbete. Vi själva använder våra personas löpande i vår innehållsmarknadsföring men de är också till hjälp när vi nu sitter och ska paketera om nya produkter och tjänster för vår onlinetjänst allabolag.se. Insikt i kundens behov, beteenden och drivkrafter Som kanske inte alla vet, så erbjuder ju vi på UC flera olika marknadsföringstjänster och verktyg för att arbeta med kundinsikt och målgruppsanalyser. Perfekta verktyg som vi på UC själva använt oss av när vi tagit fram våra egna personas för våra privattjänster, för allabolag.se och för alla våra företagstjänster. Det har gjort att vi fått fram nya kundinsikter på djupet utifrån behov, beteende, information om hur en viss personas helst vill få kommunikation och marknadsföring. Vi har också fått information om deras digital vanor, inkomst, fritidsintressen och drivkrafter. Självklart anonymiserar vi all data från personuppgifter innan vi gör analyserna. I vissa fall har vi kompletterat datadriven analys med djupintervjuer med befintliga kunder och potentiella kunder. Ett tips när du ska komma igång med detta arbete hos dig är att du involvera många olika medarbetare i processen. Kunskapen från analys och samtal arbetade vi sedan ner i olika personas. Just nu arbetar vi med 18 olika personas för våra olika erbjudanden. Och det är ett ständigt pågående arbete. Så här kommer du igång Börja med en workshop internt där ni identifierar vilka produkter som är mest prioriterat att ni tar fram personas för. Ta sedan fram data om dina befintliga kunder som köper dessa produkter och analysera informationen utifrån vilken roll och befattning har de, vilka utmaningar de står inför i sin arbetsvardag? Komplettera gärna med information om utbildning, demografi och så vidare. Var bor dem, hur jobbar dem, hur ser deras fritid ut, vad är deras drivkrafter? Vilka sociala kanaler kan dina personas tänkas använda? Och vilka andra digitala kanaler använder de för att söka information, interagera med andra och så vidare? Och sist men inte minst, vilka frågor kommer en persona att ställa under sin köpresa, medan de gör research och jämför? Komplettera med några djupintervjuer med befintliga kunder och potentiella kunder. Sammanställ allt analysmaterial i en eller flera personas utifrån ovan. Har du inte resurser eller kompetens själv, ta hjälp externt. Ha det bra så länge! Victoria

Trendspaning i det digitala: API:er & blockkedjor

Här kommer sista delen i min trendspaning i det digitala 2018, denna gång med fokus på två områden jag tror kommer prägla det nya året, nämligen API:er och blockkedjor. Men först skulle jag vilja beröra området digitalisering lite mer generellt. Digitalisering är ju oerhört brett och ligger i allt som vi ser runt om kring oss. Vi kommer att känna av det i förenklad och digitaliserad on-boarding av nya kunder, digitala signaturer som blir standard, även inom företagsvärlden. Kort sagt kommer mycket av det vi ser på konsumentsidan att i allt snabbare takt ta en naturlig plats inom B2B. På API sidan finns många initiativ just nu som fokuserar på att förenkla integrationen mellan system, samt skapa standardisering. Vi kommer att se detta nu när ny lagstiftning inom exempelvis PSD2 kommer att börja gälla. Dock är det fortfarande lite oklart när PSD2 verkligen kommer igång. Blockkedjor kommer förändra bank & finans Som jag var inne på i mitt tidigare inlägg blir robotiseringen ett sätt att automatisera manuella uppgifter. Att blockkedjor kommer att förändra bank- och finansindustrin är för de flesta helt klart. Lika klart är att bankerna sedan ett bra tag genom gemensamma men också en rad enskilda initiativ är inne och nosar på detta. En blockkedja för den som inte är insatt skulle förenklat kunna beskrivas som en digital och gemensam loggbok över tillgångar,dess ägare och genomförda transaktioner.Tekniken bakom är mest känd i form av kryptovalutor så som Bitcoin, men kan med fördel användas till säker registrering och verifiering av nästan alla slags transaktioner. Med blockkedjetekniken kan man även upprätta äktenskapsbevis, registrera patent med mera. Det som nu ligger närmast till hands är kontrakt, och i framtiden också troligen skuldebrev. Ett pågående projekt som Lantmäteriet driver är att via en blockkedja en digitalisering av lagfarten i samband med fastighetsköp. Storbank teamar upp med IT-jätte I december stod det exempelvis klart att Nordea blir grundande partner i konsortiet we.trade, en lösning där man tillsammans med IBM utvecklar en plattform baserad på så kallad distribuerad databasteknik (blockkedja) som ska göra inhemsk och internationell handel enklare.Enligt DI Digital så är en lansering att vänta under andra kvartalet 2018 och då ska andra banker kunna ansluta sig till den öppna plattformen. Vissa kunder hos de grundande bankerna kan få testa plattformen innan lanseringen. Nordea planerar att införa we.trade för sina kunder i hela Norden. Digitalisering sedan 70-talet För oss på UC innebär digitalisering något vi är en naturlig del. UC är grundat av bankerna för att redan i mitten på 1970-talet digitalisera den manuella kreditupplysningen för såväl företag som privatpersoner. Sedan dess har UC varit en central hub i Kreditsverige och med integrerade lösningar varit en del i de allra flesta kreditbeslut som fattats inom bank och finans genom anpassade lösningar och helt unik data. Vi fortsätter att vara den centrala partner vi alltid varit till och driver ett stort antal projekt för att förenkla för olika aktörer. På agendan nu står den nya bankgemensamma lösningen för digitala tillträden i en bostadsaffär – Vi kallar den Tambur.Det är Sveriges bolånebanker tillsammans med oss och mäklarsamfunden med byråer som gått samman. Ett annat exempel är vårt initiativ för att förenkla för kreditgivare avseende kundkännedom. Här har vi på uppdrag av banker skapat en lösning för att centralt inhämta information avseende KYC, denna tjänst förenklar och digitaliserar hela processen och hjälper kunderna att bli compliant. Det var allt för mig och min trendspaning i det digitala 2018. Har du inte läst de andra två inläggen? Gör det! Del 1: Trendspaning i det digitala 2018: Ekosystem & samarbeten Del 2:Trendspaning i det digitala 2018: Robotisering /Victoria