Information

Just nu upplever vi problem att nå tjänster i det inloggade läget. Vi arbetar för att lösa problemet så snart som möjligt. För inloggning till våra kreditjänster, använd denna länk.

Välkommen till vår blogg!

Här hittar du tips, information och reflektion

Här bloggar några av våra experter kring omvärlden, trender och tjänster som hjälper dig i din vardag. Trevlig läsning!

ID-kapningar är ett kostsamt problem

Förra veckan presenterade UC resultatet av vår undersökning rörande ID-kapningar och bedrägerier. Jag kan inte låta bli att slås av hur stora belopp det handlar om och hur många människor som drabbas av dessa brott. Enligt Polisen anmäldes över 120 000 ID-kapningar år 2016, vilket är en markant ökning från föregående år. Enligt vår undersökning var snittbeloppet per bedrägeri hela 52 000 kronor år 2016. Det innebär att ID kapningar förra året omsatte drygt 6,3 miljarder kronor. Vi blir alla mer digitala och bedrägerierna avser främst näthandel, telefonabonnemang och köp via postorder. Hela riket är drabbat även om storstadsregionerna fortfarande är mest drabbade. Därtill ser vi en tydlig ökning även inom andra län i Sverige. Bedrägerispärr – en enkel säkerhetsåtgärd Det jag slås av när jag ser statistiken är att av dessa drygt 120 000 ID-kapningar som anmäldes till Polisen var det färre än 10 % som valde att lägga en bedrägerispärr hos kreditupplysningsföretagen. Det är idag mycket snabbt och enkelt att lägga en spärr – helt utan kostnad. Inom branschen har vi även ett samarbete som gör att man endast behöver spärra sig hos ett bolag som därefter informerar de övriga. En enkel och helt kostnadsfri säkerhetsåtgärd som väldigt många inte har utnyttjat. Här kan du läsa mer om hur bedrägerispärren fungerar Agera snabbt med ID-Skydd Jag har, som många andra, valt att ha ett separat ID-Skydd. Givetvis kan man inte helt skydda sig från bedrägerier, men det gäller att upptäcka händelsen så fort som möjligt för att därigenom minimera, eller i vissa fall helt förhindra, bedrägeriförsöket. Vi på UC har realtidsuppdateringar avseende information om att någon tagit en kreditupplysning på dig, vilket ger utmärkta möjligheter att agera om det skulle vara så att frågeställaren är okänd för dig. Med tanke på att nästan hälften av de drabbade upptäckte bedrägeriet när de fick en kopia av kreditupplysningen stärker det oss att det är en viktig faktor att informationen når ut snabbt. Vi har även i vår undersökning valt att fråga personer som drabbats av en ID-stöld om dessa personer, förutsatt att de haft ID skydd, skulle upptäckt bedrägeriet redan inom 24 timmar och så gott som samtliga svarade ja på den frågan. Läs mer om vårt ID-Skydd här Tips på smart ID-hantering Vi är många som arbetar för att motverka ID-stölder; Polisen, myndigheter, vi på UC med flera. Samtidigt är det svårt att komma till rätta med problematiken. Så det är även upp till oss privatpersoner att för vårt eget bästa försöka agera så smart som möjligt. Några enkla tips är: Öka din medvetenhet (tänk på att personnummer är en värdehandling när du använder det i olika sammanhang) Spärra din adress hos Skatteverket med hjälp av Bank-ID. Den möjligheten finns även hos Svensk Adressändring som har lanserat en tjänst som gör det möjligt att sätta en spärr på den postadressen och även där med hjälp av Bank-ID. Lås din brevlåda Skaffa en bevakningstjänst, läs mer här På minuc.se hittar du fler tips Hur ID-smart är du? Testa här, det tar bara någon minut! Här kan du ta del av vår undersökning Uppdaterad 2020-01-30

Några intryck från Bank Summit 2017

Bank Summit som gick av stapeln för ett par veckor sedan gav en hel del intressanta inputs som jag tror och hoppas att många tar till sig. Jag kommer att fokusera på Ekosystem som är i ropet nu. För just Ekosystem är något som är en väldigt tydlig trend. Man kan se det på olika sätt. Antingen hur man ser möjligheter att utveckla lösningarna runt sin egen kundstock tillsammans med potentiella partners (exempelvis Fintech företag som lyfts in som partners via uppköp eller samarbeten) för att på bästa sätt supportera sina kunder med aktuella lösningar. Alternativet är att man skapar egna Ekosystem när lösningarna inte finns på plats sedan tidigare. Genom detta Ekosystem blir man inte bara extremt viktig för sina kunder, i de fall jag kommer lyfta så har man de facto tagit en position i bank och finansvärlden på ett sätt vi inte sett tidigare. De exempel som jag väljer att lyfta fram är dels amerikanska Uber, men även vårt svenska iZettle som jag tycker är ett superspännande och nytänkande team. Jag börjar utblicken med Uber som med sitt nytänkande ju faktiska skapat en helt ny bransch. På samma sätt som man ”distruptat” hela taxivärlden genom sin tekniska lösning så har man för att kunna fortsätta sin utveckling skapat ett helt ekosystem runt sig. Det började med att skapa möjlighet för Uberförarna att kunna finansiera sina bilar på ett bra sätt. Genom att lösa detta förenklade man skapandet av nya Uberförare. Med bilarna kom ett behov runt försäkring av bilarna – givetvis löser man även det. En av de stora utmaningarna för uberförarna var att många faktiskt saknade just bankkontakt, bankkonton. Genom att skapa en egen banklösning kunde man lösa kontofrågan, med kontofrågan löst så kunde man lösa bilfinansieringen och försäkringsfrågan. Uber hade helt enkelt skapat ett helt Ekosystem runt sig som skapade förutsättningar för att skapa nya Uberförare. En annan aktör men med svenska rötter som i mina ögon skapat ett eget ekosystem runt sig – detta för att möjliggöra business på ett helt nytt sätt är iZettle. Med sin iZettle Advanced har man med hjälp av ny teknik, dvs. sin plattform och därigenom digitaliseringen skapat möjligheter till enkla ”företagslån”. iZettles kan med hjälp av prediktiv analys baserad på kundernas data skapa förutsättningar att finansiera företagen. Detta genom förskott på framtida korttransaktionsintäkter. Risken minimeras via kundens delning av sitt realtidsdata, vilket skapar en helt ny typ av affärsmodell med en balanserad risk. Helt plötsligt är ju iZettle en verklig finansaktör – superspännande! Just denna typ av spännande nytänkt kring hur man kan vidga sin affär inom ramen för sin existerande kundstock, skapa sitt eget ekosystem tror jag att det kommer att vara ett stort fokus på kommande år. En annan aktör som börjat röra på sig är Tink som i förra veckan lanserade möjligheten för konsumenterna att via appen byta bank. Den 17/2 presenterades lösningen som innebär att man å ena sidan blir en verklig ”Broker” som faktisk kan börja flytta kunder och kundstockar med hjälp av sin egen plattform. Superspännande! Detta är samtidigt ett exempel på hur en storbank tar sig an en Fintech spelare genom att dels investera och samtidigt låta aktören komma in i deras eget ekosystem. Detta handlar om SEB som för något år sedan investerade i Tink och blev en av storägarna. Genom förra veckans presentation står det också klart att SEB inför Tinks teknik direkt i sin egen app. Den tekniska utvecklingen just nu är enorm och det kommer aldrig mer gå så här långsamt igen!

Var tionde konkurs misstänks för bedrägeri

Januari månad innebar ett trendbrott för konkursstatistiken. Efter månader av nedgång steg konkurserna i januari med 24 procent jämfört med samma månad föregående år. Vi har tittat närmare på vilka företag som har gått i konkurs samt om det finns fog för oro. Vart fjärde bolag yngre än tre år Sammanlagt gick 417 aktiebolag i konkurs. Bortsett från de tio största konkurserna är majoriteten av konkursbolagen relativt små bolag, tre år eller yngre (registreringsdatum 2013-2016). Många konkurser men små kreditförluster Majoriteten av bolagen som gick i konkurs hade få eller inga frågor hos UC. Det vill säga låg kreditaktivitet. De flesta av bolagen saknade betalningsanmärkningar och skuldsaldo hos Kronofogden. Kreditgivare och leverantörer klarade sig med andra ord undan kreditförlusterna trots stigande konkurssiffror. Vi tolkar ökningen snarare som en utrensning av väldigt små bolag med begränsad verksamhet. Se upp för bolag med Riskklass I Det är framförallt bolag som tidigare varit inaktiva (Riskklass I) och som återupptagit verksamheten för att senare hamna i konkurs som hade höga skuldsaldon. Antal inaktiva bolag i konkurs i januari: 20 stycken Genomsnittlig skuldsaldo: 324 000 kronor Högsta skuldsaldo: 3 197 817 kronor 10 procent misstänkta bedrägerier enligt UC Detekt Bland de konkursade bolag som inte ingår i gruppen ”väldigt små bolag med begränsad verksamhet” finns en betydande andel som ser ut att agera utifrån ett bedrägligt beteende. I vår analys ser vi att 40 bolag skulle ha fastnat i UC Detekt innan konkursen var ett faktum, vilket innebär att vi hade rekommenderat fördjupad granskning av bolagen. Just de som fastnade i vår bedrägerimall hade omsättning på upp till 12 miljoner kronor, frågor, anmärkningar och skuldsaldo. De var i hög grad aktiva. Här kan du läsa mer om UC Detekt Är du intresserad av att lära dig mer om arbetet med att motverka bedrägerier? Då kan jag rekommendera vår nya utbildning, mer om den här!

Svårare att få betalningsanmärkning framöver

I förra veckan fattade regeringen beslut om lagrådsremiss som syftar till att minska risken för en privatperson att drabbas av en betalningsanmärkning på grund av en skuld som han eller hon inte känner till. Detta gäller allmänna mål (A-mål) det vill säga krav från stat eller en kommun som lämnas till Kronofogdemyndigheten för indrivning utan att den betalningsskyldige har fått kännedom om betalningskravet. Lagförslaget innebär att Kronofogden måste informera den betalningsskyldige om betalningskravet. Om personen betalar skulden i samband med det avskrivs ärendet och personen kan inte tillskrivas en betalningsanmärkning. Beslutet om lagändring är ett steg i rätt riktning som både balanserar behovet av tillgång till tillförlitlig kreditupplysningsinformation samtidigt som förslaget stärker den enskildes personliga integritet. Anmärkning från E-mål väger tyngre än A-mål Informationen om A-mål är ytterst relevant i samband med kreditbedömningar som signalerar att det föreligger någon form av betalningsoförmåga eller bristande betalningsvilja. Enligt nedanstående diagram hade 4,2 procent av svenska privatpersoner per januari 2017 en anmärkning från A-mål medan 5,7 procent hade en anmärkning från enskilda mål (E-mål, krav från privat fordringsägare). UCs statistik visar att förekomsten av betalningsanmärkningar som kommer från E-mål har ännu större relevans än A-mål när det gäller att förutsäga ytterligare framtida betalningsproblem. Kreditgivare tillskriver redan idag E-mål större betydelse än A-mål vid kreditbedömningar. Efter denna lagändring kommer A-mål att anses än mer rättvisande och tillförlitliga än i nuläget. Att hanteringen av A-mål och E-mål blir mer likriktad och att betydelsen av ett A-mål stärks är positivt. Den enskildes integritet är viktig för UC och vi anser att denna ändring stärker den personliga integriteten utan att i någon större omfattning försvåra för kreditgivare att genomföra ansvarsfulla kreditbedömningar. Lagändringarna föreslås träda i kraft den dag som regeringen bestämmer. Uppdaterad 2019-02-12