Richard Damberg

Utbildare och kreditexpert

Richard brinner för att göra det komplicerade enkelt och det bästa han vet är aha-upplevelser hos sina kursdeltagare. Han håller kreditkurser och skriver nyhetsbrev till UCs kunder sedan två år tillbaka. Richard har varit kundansvarig i bank och har hållit tusentals möten med kreditkunder. När han inte är på UC kan du säkert träffa på honom ute i skog och mark. Eller så filar han på sin italienska. Här skriver han om vår utbildningsverksamhet, delar med sig av sin kunskap inom krediter och skriver om aktuella ämnen inom branschen.

Fem tips för dig som ska sätta ihop en kurs

Har du blivit tillfrågad att sätta ihop en kurs på jobbet? Att dela med dig av din kunskap? Kul! Det finns inget mer tacksamt. Jag arbetar med utbildning på UC och ber ofta kollegor att berätta om ett ämne. Här ska jag dela med mig av mina bästa tips till dig som ska hålla en kurs på jobbet så att den blir spännande för dina deltagare! 1. Varför? Första steget är att ställa dig frågan om varför du håller en utbildning. Är det du har att säga viktigt för dina kollegor? Kommer den nya kunskapen leda till det du vill uppnå? Ibland har vi en övertro på att mer fakta eller information i sig kommer att leda till en förändring. Det gör det inte. Ditt jobb blir därmed inte att överföra information från din hjärna till åhörarnas hjärna. Det är först när människor förstår varför deras beteende behöver förändras som de gör en förändring i sitt dagliga arbete. För att kunna få en förändring behöver du ett klart svar på varför kursen behövs. 2. RelevansVad behöver dina kursdeltagare veta för att kunna utföra sitt jobb bättre? Du som är expert sitter inne med massor av bra information. Men det är din roll att sålla ut det som är viktigt för just den här målgruppen. Utgå från åhörarna och deras behov av den kunskap du vill förmedla. Vet du inte vad de vill höra? Intervjua någon av dem! Berätta inte allt du vet om ett ämne. Kursen sväller och du kommer att få svårt att hålla tiden.3. MålSätt beteendemål och utgå från dem när du designar kursen. Vilka förändringar i beteende vill du se? Vad vill du att dina kollegor ska göra mer eller mindre av? När vet du om du har lyckats? Var specifik och gör målen mätbara. Det är ofta svårare än vad vi kan tro att sätta relevanta mål. Till exempel: du arbetar som kreditchef på kreditbordet och du har ett problem med att dina kollegor på andra avdelningar skickar in för många ärenden som är ofullständiga. Du ska hålla en kurs i kreditbedömning för att komma till rätta med detta och sätta upp mål för kursen. Nedan är två olika exempel på mål, jämför dessa. Vilket är bäst? Mål 1: ”Berätta allt relevant om kreditbedömning på ett intressant sätt. Kursdeltagarna ska ge betyg 4 i snitt” Mål 2: ”Vi på kreditavdelningen ska skicka x % färre kreditärenden i retur på grund av ofullständig information till sista december” Det sistnämnda målet blir relevant, mätbart och specifikt kopplat till organisationens övergripande mål. Några länkar om att sätta mätbara mål:The big mistake in e-learning (video)SMART målformulering (Wikipedia) 4. ÖvningarFörsök att designa övningar och interaktivitet. Låt deltagarna prata två och två eller i små grupper. Låt dem reflektera över gråzonsfall. Låt dem sortera från högt till lågt. Be dem ställa sig i ett av fyra hörn av rummet beroende på vad de tycker. Då kommer de garanterat att komma ihåg din poäng! I skolvärlden pratas det ibland om det flippade klassrummet. Förr ägnades 80 procent av tiden i klassrummet till sändare – mottagare- kommunikation. Det innebär att läraren lärde ut och mindre del av tiden användes till övningar. Nu strävar vi mot det motsatta. Faktakunskaper läser vi in på egen hand. Övningar görs digitalt. I klassrummet går vi igenom svårigheter och löser case tillsammans. Var inte rädd för att det tar tid. Det är övningarna som dina kollegor får ut mest av. 5. BerättelserAnvänd storytelling för att illustrera och gör det med en historia som dina åhörare kan känna igen dig i. Levandegör kunskapen. Använd namn och personer i riktiga situationer. Använd ett enkelt språk och våga stanna upp och berätta. Ställ frågor och låt exemplet bli en övning. Låt deltagarna ta ställning och diskutera sinsemellan.10 tips om Storytelling (Dagens Media) Lycka till med din kurs! /Richard Damberg Vill du gå en kurs hos UC? Läs mer här!

Shoppa smart under Black Friday

Idag är det Black Friday och detaljhandeln satsar stort. Shoppingdagen har tagit oss svenskar med storm och vi förväntas konsumera för mångmiljardbelopp. Här kommer några shoppingtips kring vad man kan göra för att undvika fällorna som kan påverka det personliga kreditbetyget negativt. Black Friday är här och därmed en av världens största shoppingdagar. Vad bör man tänka på för att inte det personliga kreditbetyget ska påverkas negativt? Mitt bästa tips är att se över hur många kreditkort du har. Använder du verkligen alla eller kan du avsluta några? Antalet kreditkort du har kan påverka ditt kreditbetyg negativt, även om du inte nyttjar alla kort för köp. Det här är något som jag tror inte så många känner till. Shoppa smart Var medveten om antalet kreditupplysningar som tas på digI vissa fall kan antalet kreditupplysningar tagna på dig påverka ditt kreditbetyg. Alla banker och långivare har egna regler kring detta, men det bästa är att vara medveten om det och inte ansöka om lån eller krediter i onödan. Övertrassera aldrig ditt kreditkortAtt övertrassera betalningsutrymmet på ditt kreditkort kan innebära att banken flaggar för detta till kreditupplysningsföretagen, som till exempel UC, och det kan få negativ inverkan på ditt kreditbetyg. Se också över hur många kreditkort du har. Shoppar du på nätet? Säkerställ att det är en schysst e-handelsplatsIdag är det väldigt enkelt att se om en e-handelsplats är trygg att shoppa på eller ej. En stark rekommendation är att alltid leta efter de symboler som indikerar trygg e-handel som oftast finns längst ned på sidorna. Shoppa bara om du har råd – och betala alltid dina fakturorEn tumregel, men ändå något som är värt att påminna om, är att bara shoppa om du har råd. Undvik att fastna i dyra krediter för impulsmässiga köp och betala alltid dina fakturor för att inte få en betalningsanmärkning. Vill du bli ännu mer kreditsmart kan läsa mer på MinUC

Ny avancerad kurs om Kreditscoring på UC

Att arbeta med kreditfrågor i bank eller i ett kreditinstitut är att arbeta med osäkerhet. Tar vi rätt beslut? Hur ser riskerna ut? Har jag som handläggare bedömt riskerna på rätt sätt? Många nyanställda vittnar om att det är krediter som är det svåraste att lära sig i bankarbetet, även om arbetssättet har förändrat sig mycket de senaste åren. Speciellt för krediter är ju att det tar så lång tid att se utfallet av beslutet och att utvärdera detta. I december anordnar därför vi på UC en kurs inom just detta, läs mer om det här! Hantering av kreditstockar Om vi tittar på hela kreditstockar ökar komplexiteten ännu mer. Kreditbeslut måste spegla många dimensioner av kundbeteende och kreditgivarna har mängder av tillgänglig data. För att hantera komplexiteten använder man sig av modeller för att fånga in och destillera all data. Att välja ut relevant och nödvändig data är nödvändigt för att ta ett kreditbeslut. Modellen kokar ner informationen till en siffra – ett score. Riskmodellerna är hjärtat i kreditprocessen. Övervakning av krediter Kreditavdelningen övervakar kreditportföljen löpande. Hos kreditavdelningen hanteras en klassisk balansgång; att både undvika att samla på sig dåliga krediter men också att låta bli att säga nej till bra kreditförfrågningar. De mest effektiva långivarna är de som optimerar balansgången mellan dåliga krediter och vinst – inom bestämd riskaptit och tillgängligt kapital för verksamheten. Att kontrollera dåliga krediter är viktigt. Och att reducera dåliga krediter är enkelt, men bara om vi ser detta isolerat. Risken blir att du låter bli att bevilja krediter som hade varit lönsamma. Portfolio Management Analytics - med Gerard Scallan - – ny avancerad kurs på UC Att arbeta med kreditstrategier och modeller är ett spännande och svårt område. Därför arrangerar UC ett tvådagars seminarie riktat till dig som arbetar med analys och utveckling av kreditstrategier. Det gör vi i samarbete med Gerard Scallan och Helen McNab; båda världsledande inom området Tidigare kurser med Gerard och Helen har snabbt blivit fullbokade, säkra din plats redan idag! I vanliga fall går kurserna i Bristol. Läs mer och anmäl dig till kursen här.

Så utbildar vi för att motverka penningtvätt och terrorfinansiering

Stora summor tvättas i det finansiella systemet varje år, uppskattningsvis cirka 130 miljarder kronor varje år i det svenska finansiella systemet. På UC har vi länge arbetat med denna fråga, speciellt i utbildningssyfte. Jag tänkte dyka ner lite i våra utbildningar kring detta för att berätta hur de hjälper anställda inom bank- och finanssektorn. Hur stora summor som verkligen passerar systemet för att finansiera terrorism är svårare att uppskatta, men det är miljarder som slussas till terrororganisationer varje år. Och även förhållandevis små belopp kan skapa mycket stor skada om de är kopplade till terrorism. Det finns en gemensam nämnare mellan de två olika brottstyperna penningtvätt och terrorfinansiering: förövarna använder i stor utsträckning de finansiella systemen för att uppnå sina mål och syften. Know Your Customer och utbildning För att motverka penningtvätt har UC utvecklat tjänsten UC KYC och dessutom håller vi utbildningar. Den här veckan höll vi vårt andra tillfälle. Tio deltagare tog del av kunskap och insikter kring penningtvätt och kundkännedom. Kursen hålls av vår expert Martin Hising, som på ett pedagogiskt sätt förklarar vad penningtvätt är och hur du bäst motverkar den här typen av kriminalitet. Du får bland annat ta del av hur finansbranschen arbetar mot penningtvätt på ett systematiskt sätt. Du får också veta hur penningtvätt går till och vi lär oss också hur du rent praktiskt bedömer olika riskfaktorer i arbetet med kundkännedom (KYC). Kursen passar dig som snabbt vill få en översikt över området eller nyligen har börjat arbeta med AML-frågor. Du hittar länkar till våra kurser och tjänsten UC KYC längre ner här på sidan. HälsningarRichard

Scoreteknikens världsstjärna kom till Stockholm

I slutet av maj höll scoringteknikens världskändis Gerard Scallan en tredagarskurs här på UC i Stockholm. Gerard har arbetat med scoringmetodik i 30 år och har varit med och byggt många av de scoremodeller somidag finns inom kreditindustrin. Allt från analytiker och modellbyggare till kreditchefer fick perspektiv på sina kreditmodeller och sin scoringmetodik. - Scoreplus har inlett ett samarbete med UC för att ge kursen ”Building Better Scorecards” i Stockholm. Under många år har deltagare från de nordiska länderna åkt till England för att delta. Den nordiska marknaden är dynamisk och innovativ. Det händer mycket på den nordiska marknaden. Därför vill vi samarbeta med UC som har bra meriter inom utveckling av tjänster till den svenska kreditbranschen, säger Gerard. Bra modeller optimerar lönsamheten Hur bygger du modeller som ger rätt avvägning av avslag kontra beviljande i din kreditprocess? Hur får du rätt avkastning på ditt arbete med kreditmodellerna? Det är några av de frågor som är relevanta för dagens modellbyggare. Och det är därför kursen har varit så framgångsrik i alla de 25 år den har gått. Kursen är designad av personer med lång erfarenhet av både den tekniska och den affärsstrategiska sidan och som har varit med och byggt kreditindustrins kärna. - Vi vill ge deltagarna en djup förståelse för hur kreditmodeller är byggda. Vi vill ge deltagarna en matematisk förmåga för att förstå hur och varför scoremodeller gör vad de gör. Vi vill också ge en känsla av hur modellbyggande går till i praktiken och hur de kan användas mer kreativt för att leverera affärsvärde bortom vad som står i läroboken säger Gerard. Gerards kurser är designade för att överbrygga gapet mellan den tekniska expertisen och affärsstrategin. Kurserna är inte bara till för dem som deltar på plats utan syftet är att hjälpa deltagarna att förändra sättet företaget gör affärer på. Deltagarna får med sig en verktygslåda skapade för att göra modellerna mer effektiva och lönsamma. Gerard belyser matematiska grafer och AR-mått med många exempel från verkligheten. I pausen förstår jag att aha-upplevelserna bland kursdeltagarna är många. Och vilken auktoritet Gerard är för den här publiken. Är du intresserad av att gå kursen Building Better Scorecardsmed Gerard? I höst kommer han tillbaka så håll utkik här på uc.se. Är du intresserad av några av våra andra kurser som vi har på uc? Kolla då in UC Business School. Och till dig Gerard, välkommen tillbaka i höst för nästa kurstillfälle! Hälsningar Richard