Victoria Preger

Marknadschef

Victoria brinner för kommunikation och har sedan 1999 arbetat med journalistik, marknadsföring, PR och kommunikation. Inom UC-koncernen är hon verksam som Marknadschef. Hon älskar att vistas i naturen och att vandra, är aktiv barnledare i Friluftsfrämjandet och tillbringar ledig tid i fritidshuset på Åland. Här bloggar hon om nya produkter och tjänster, digital transformering, socialt ansvarstagande, kundinsikter och gör omvärlds- och trendspaningar.

Husman Hagberg nöjda Tambur-användare

Äntligen är den här! WebbportalenTambur. Tjänsten är framtagen i samarbete mellan UC, bankerna och mäklarorganisationer runt om i Sverige. I portalen samlas all kommunikation som behöver utbytas mellan banker och mäklare inför tillträdet. I höstas smyglanserades tjänsten som en pilot för att mäklare och banker skulle kunna testa. Förra veckan lanserades Tambur skarpt för alla banker och mäklare och mäklarassistenter i hela Sverige. Vi fick en pratstund med Therese Delgado som jobbar som säljkoordinator på Husman Hagberg i Viksjö utanför Stockholm. Hon är assistent till tio mäklare och lägger mycket tid på den ofta tunga och manuella hanteringen som tillträden innebär. Hon fick förmånen att testa Tambur redan i höstas. "Det är mycket information att samla in, förbereda och hantera. Jag lägger mycket tid i telefon och på e-post för att få tag på uppgifter och rätt personer. Olika banker har olika rutiner vilket försvårar ytterligare. Det blir ett lyft för alla som jobbar med det här när all information samlas på ett ställe i Tambur”. Tambur håller reda på säljarens lån på bostaden, fullmakt för mäklaruppdrag, lösenbelopp, pantbrev och köpekontrakt. Dessutom blir hanteringen av konfidentiella uppgifter säkrare eftersom de hanteras i systemet istället för via e-post eller telefon. Therese tillägger: ”Tamburkommer att frigöra tid som jag kan lägga på det som jag verkligen brinner för, kundkontakten. Att vara proaktiv och att följa upp att kunderna är nöjda är så viktigt – men det är svårt att hinna med allt som det är idag”. Här kan du ta del av hela intervjun med Therese. Vill du veta mer om Tambur? Fyll i dina uppgifter nedan så återkommer vi till dig!

Så använder DBT Företagslån tjänsten UC KYC

Enligt nya och förändrade lagar och förordningar om penningtvätt och finansiering av terrorism finns ett stort behov av stöd och hjälp hos banker och finansiella bolag att med kvalitet kunna efterleva god kundkännedom och säkerställande av verklig huvudman. Förra året lanserade vi på UC därför tjänsten UC KYC. Tjänsten innebär en automatisering och en förstärkning i KYC-processen där banker och finansiella bolag är skyldiga att göra vissa kontroller enligt penningtvättsregelverken. Idag gör företagen mycket av arbetet manuellt genom att sätta upp sina egna processer och göra egna tolkningar. En av våra första kunder var DBT Företagslån, en nytänkande och innovativ aktör inom lån till små och medelstora företag. Vi fick en pratstund med deras vd Alexis Kopylov som ser stora fördelar med tjänsten. ”KYC är en effektiv, modern, säker och digital lösning för våra kunder. Tjänsten bidrar till att tid frigörs som vi framöver kan lägga på kundrelationen och vår kärnverksamhet”. Som finansiell aktör kan du med andra ord bryta ut mycket av din process vilket bidrar till standardisering, effektivisering, tidsbesparing och resursbesparing. Det leder till en högre effektivitet när företaget tar sig an nya kunder. Alexis Kopylov anser också att digitaliseringen är en av tjänstens styrkor. ”Fördelen för oss primärt är effektiviseringen genom digitalisering. Tjänsten som sådan är en innovativ lösning som effektiviserar vår kreditprocess som blir mer okomplicerad för både kunden och oss utan att ge avkall på säkerhet och regelefterlevnad.” Alexis lyfter också fram allt arbete som vi på UC lagt ner på att hantera den juridiskt komplicerade strukturen i regelverken genom att kundanpassa processen för användarna hos kunden och för kunden själv. Han poängterar även de säkerhetsaspekter som är inbyggda i tjänsten. ”Det är en säker tjänst som gör att vi kan säkerställa att den information vi får vid lånetillfället kommer från rätt part. Tjänsten har också en notifieringsfunktion som säkerställer hållbar uppföljning och en långsiktig kvalité i våra kundrelationer. Här kan du läsa hel artikel om DBT och vår tjänst UC KYC. Hälsningar Victoria

Så arbetar du effektivt med personas

För två år sedan gjorde vi själva inom UC-koncernen ett omfattande arbete med att ta fram nya personas för våra olika erbjudanden, både på företagssidan och konsumentsidan. Visste du förresten att vi på UC erbjuder tjänster som kan hjälpa dig som är marknadsförare, säljchef eller affärsutvecklare i arbetet med att ta fram personas? Du har säkert hört talas om personas tidigare, men kanske inte riktigt landat i vad det egentligen är, eller hur de ska användas? Personas är en fiktiv person som representerar målgruppen för en viss produkt, tjänst eller ett erbjudande. För oss själva på UC var det en förutsättning att få dessa på plats innan vi till exempel gjorde om våra webbplatser uc.se och minuc.se, vilka vi lanserade 2016 respektive 2017. Om du ska lyckas med ett effektivt digitalt marknadsföringsarbete baserat på relevant innehåll så är det helt enkelt en förutsättning med denna djupa kundinsikt. Särskilt viktigt är det när du behöver skapa relevant innehåll för kunden, när kunden i sin kundresa är i fasen av att göra research och att jämföra en viss leverantör med en annan leverantör. Genom att ha arbetat fram personas vet du på en gång hur du ska formulera dig, vilken typ av artiklar som är relevanta, vad din webbplats ska innehålla och hur du ska lägga upp ditt sök/seo-arbete. Vi själva använder våra personas löpande i vår innehållsmarknadsföring men de är också till hjälp när vi nu sitter och ska paketera om nya produkter och tjänster för vår onlinetjänst allabolag.se. Insikt i kundens behov, beteenden och drivkrafter Som kanske inte alla vet, så erbjuder ju vi på UC flera olika marknadsföringstjänster och verktyg för att arbeta med kundinsikt och målgruppsanalyser. Perfekta verktyg som vi på UC själva använt oss av när vi tagit fram våra egna personas för våra privattjänster, för allabolag.se och för alla våra företagstjänster. Det har gjort att vi fått fram nya kundinsikter på djupet utifrån behov, beteende, information om hur en viss personas helst vill få kommunikation och marknadsföring. Vi har också fått information om deras digital vanor, inkomst, fritidsintressen och drivkrafter. Självklart anonymiserar vi all data från personuppgifter innan vi gör analyserna. I vissa fall har vi kompletterat datadriven analys med djupintervjuer med befintliga kunder och potentiella kunder. Ett tips när du ska komma igång med detta arbete hos dig är att du involvera många olika medarbetare i processen. Kunskapen från analys och samtal arbetade vi sedan ner i olika personas. Just nu arbetar vi med 18 olika personas för våra olika erbjudanden. Och det är ett ständigt pågående arbete. Så här kommer du igång Börja med en workshop internt där ni identifierar vilka produkter som är mest prioriterat att ni tar fram personas för. Ta sedan fram data om dina befintliga kunder som köper dessa produkter och analysera informationen utifrån vilken roll och befattning har de, vilka utmaningar de står inför i sin arbetsvardag? Komplettera gärna med information om utbildning, demografi och så vidare. Var bor dem, hur jobbar dem, hur ser deras fritid ut, vad är deras drivkrafter? Vilka sociala kanaler kan dina personas tänkas använda? Och vilka andra digitala kanaler använder de för att söka information, interagera med andra och så vidare? Och sist men inte minst, vilka frågor kommer en persona att ställa under sin köpresa, medan de gör research och jämför? Komplettera med några djupintervjuer med befintliga kunder och potentiella kunder. Sammanställ allt analysmaterial i en eller flera personas utifrån ovan. Har du inte resurser eller kompetens själv, ta hjälp externt. Här kan du läsa mer, och ta gärna kontakt med mina kollega Henrik von Marten, som är expert på kundanalys hos oss, så hjälper han dig att komma igång. Här kan du läsa mer och boka ett kom-igång-möte. Ha det bra så länge! Victoria

Trendspaning i det digitala: API:er & blockkedjor

Här kommer sista delen i min trendspaning i det digitala 2018, denna gång med fokus på två områden jag tror kommer prägla det nya året, nämligen API:er och blockkedjor. Men först skulle jag vilja beröra området digitalisering lite mer generellt. Digitalisering är ju oerhört brett och ligger i allt som vi ser runt om kring oss. Vi kommer att känna av det i förenklad och digitaliserad on-boarding av nya kunder, digitala signaturer som blir standard, även inom företagsvärlden. Kort sagt kommer mycket av det vi ser på konsumentsidan att i allt snabbare takt ta en naturlig plats inom B2B. På API sidan finns många initiativ just nu som fokuserar på att förenkla integrationen mellan system, samt skapa standardisering. Vi kommer att se detta nu när ny lagstiftning inom exempelvis PSD2 kommer att börja gälla. Dock är det fortfarande lite oklart när PSD2 verkligen kommer igång. Blockkedjor kommer förändra bank & finans Som jag var inne på i mitt tidigare inlägg blir robotiseringen ett sätt att automatisera manuella uppgifter. Att blockkedjor kommer att förändra bank- och finansindustrin är för de flesta helt klart. Lika klart är att bankerna sedan ett bra tag genom gemensamma men också en rad enskilda initiativ är inne och nosar på detta. En blockkedja för den som inte är insatt skulle förenklat kunna beskrivas som en digital och gemensam loggbok över tillgångar,dess ägare och genomförda transaktioner.Tekniken bakom är mest känd i form av kryptovalutor så som Bitcoin, men kan med fördel användas till säker registrering och verifiering av nästan alla slags transaktioner. Med blockkedjetekniken kan man även upprätta äktenskapsbevis, registrera patent med mera. Det som nu ligger närmast till hands är kontrakt, och i framtiden också troligen skuldebrev. Ett pågående projekt som Lantmäteriet driver är att via en blockkedja en digitalisering av lagfarten i samband med fastighetsköp. Storbank teamar upp med IT-jätte I december stod det exempelvis klart att Nordea blir grundande partner i konsortiet we.trade, en lösning där man tillsammans med IBM utvecklar en plattform baserad på så kallad distribuerad databasteknik (blockkedja) som ska göra inhemsk och internationell handel enklare.Enligt DI Digital så är en lansering att vänta under andra kvartalet 2018 och då ska andra banker kunna ansluta sig till den öppna plattformen. Vissa kunder hos de grundande bankerna kan få testa plattformen innan lanseringen. Nordea planerar att införa we.trade för sina kunder i hela Norden. Digitalisering sedan 70-talet För oss på UC innebär digitalisering något vi är en naturlig del. UC är grundat av bankerna för att redan i mitten på 1970-talet digitalisera den manuella kreditupplysningen för såväl företag som privatpersoner. Sedan dess har UC varit en central hub i Kreditsverige och med integrerade lösningar varit en del i de allra flesta kreditbeslut som fattats inom bank och finans genom anpassade lösningar och helt unik data. Vi fortsätter att vara den centrala partner vi alltid varit till och driver ett stort antal projekt för att förenkla för olika aktörer. På agendan nu står den nya bankgemensamma lösningen för digitala tillträden i en bostadsaffär – vi kallar den Tambur. Det är Sveriges bolånebanker tillsammans med oss och mäklarsamfunden med byråer som gått samman. Ett annat exempel är vårt initiativ för att förenkla för kreditgivare avseende kundkännedom. Här har vi på uppdrag av banker skapat en lösning för att centralt inhämta information avseende KYC, denna tjänst förenklar och digitaliserar hela processen och hjälper kunderna att bli compliant. KYC kan du läsa mer om här. Det var allt för mig och min trendspaning i det digitala 2018. Har du inte läst de andra två inläggen? Gör det! Del 1: Trendspaning i det digitala 2018: Ekosystem & samarbeten Del 2:Trendspaning i det digitala 2018: Robotisering /Victoria

Trendspaning i det digitala 2018: Robotisering

Nya året är här och så även del två av min trendspaning för det digitala 2018. Del två kommer handla om robotisering och trenderna inom området, bland annat robotrådgivare, chatbots och RPA, robotic process automation. Enjoy! Första delen i min trendspaning handlade om ekosystem och samarbeten, en tydlig trend för 2018. Men är det något företag pratar om i år, utöver GDPR, så är det robotisering. Företag ser framför sig möjligheten att med hjälp av robotar och AI kunna automatisera allt från ekonomifunktioner till kundkontakt. Spännande med robotrådgivare Vi ser Nordnet och Avanza kliva in här vilket blir spännande att följa utvecklingen i hela bank- och finansbranschen. Det finns redan en rad bolag som samarbetar och är delägda av banker bolag som Sigmastocks (backade av bland annat Collector), men även ett gäng andra bolag såsom Opti, Lysa och fd Primepilot som nu går under namnet Fundler har lanserat sina tjänster. Det finns alltså en stor tro på att robotrådgivare kan bidra med mycket, och framförallt bidra till bättre analyser, en knäckfråga som har diskuterats i många år. En personlig touch med chatbots När kundinteraktionen blivit allt med central så tittar allt fler på hur man med AI och modern teknik skall kunna effektivisera och personalisera. För appleanvändare är Siri en standard som är helt accepterad. Just på sättet man med Artificiell intelligens kan hjälpa kunder för att höja kundnöjdeten kommer stort, och storbankerna har varit på bollen länge. Nordeas AI Bot heter Liv, SEB har Aida och Swedbank har AI-botten Nina. Behovet att supportera kunder på ett snabbt och smidigt sätt driver frågan - så är detta något som accelererar kraftigt. Tekniken har funnits ett tag nu och kommer troligen slå igenom brett kommande år. Swedbank som jobbat hårt med detta är mycket nöjda med utvecklingen. ”Nina är fantastisk. Hon får nästan 50000 frågor i månaden och kan svara på 85 procent av dem”, säger Swedbanks koncernchef Birgitte Bonnesen i en artikel i DI Digital. Reducerade kostnader med robotar Enligt E&Y är definitionen av RPA, robotic process automation, en robotlösning som kan reducera kostnaderna för rutinmässiga manuella processer med upp till 70 % utan att byta ut befintlig IT-infrastruktur, något som måste anses banbrytande. RPA är inventionen med mjukvarurobotar som fungerar som förbindelser mellan företagets olika IT-system och automatiserar en lång rad tidskrävande arbetsprocesser. Även inom detta område ligger storbankerna väldigt långt fram. Nordea har under något år jobbat med tekniken och börjar nu kunna se effekterna. Just RPA som frigör resurser från monotona rutinuppgifter ser ut att bli en av de stora sakerna under 2018! Detta är tre områden som är väldigt spännande och jag tror att vi kommer få höra mycket om robotiseringen under året. I den tredje och sista delen i min trendspaning kommer jag fokusera på API:er och blockkedjor, även detta mycket spännande! Har du inte läst min första trendspaning kring ekosystem och samarbeten, gör det här! /Victoria