Victoria Preger

f.d. Nordisk marknads- och kommunikationsdirektör

GDPR är här och så behandlar vi information om dig

I dag träder GDPR i kraft. Med tanke på detta vill jag passa på att påminna om våra integritetspolicys för våra olika verksamheter, moderföretag, dotterbolag, webbplatser och produkter och tjänster. Är du företagskund eller privatkund till oss så har du redan fått utskick med information om våra uppdaterade villkor, avtal och våra integritetspolicys. UC-koncernens roll är att samla in, förädla och tillhandahålla information och tjänster på ett säkert och bra sätt. Den verksamhet som bedrivs inom UC gynnar många olika intressenter och är till nytta för flera av samhällets olika aktörer. Vår verksamhet styrs därmed också av flera olika lagstiftningar, där så klart den nya Dataskyddsförordningen och Kreditupplysningslagen är tongivande. En viktig del i skyddet är att vi vill informera dig om de behandlingar som utförs. Därför beskriver vi i våra integritetspolicys vilka syften vi har med informationsbehandlingen, vilken rättslig grund som föreligger i de olika fallen, vilken information vi behandlar, vem som tar del av informationen, när den gallras samt vilka rättigheter du har som registrerad.Har du frågor är du välkommen att höra av dig till vår kundservice. Här hittar du länkarna till våra integritetspolicys: UC.se Allabolag.se Minuc.se Har du frågor om våra kreditupplysningar så kan du läsa mer här: UC.se/upplysningskopian Hälsningar Victoria

Så arbetar du effektivt med personas

För två år sedan gjorde vi själva inom UC-koncernen ett omfattande arbete med att ta fram nya personas för våra olika erbjudanden, både på företagssidan och konsumentsidan. Visste du förresten att vi på UC erbjuder tjänster som kan hjälpa dig som är marknadsförare, säljchef eller affärsutvecklare i arbetet med att ta fram personas? Du har säkert hört talas om personas tidigare, men kanske inte riktigt landat i vad det egentligen är, eller hur de ska användas? Personas är en fiktiv person som representerar målgruppen för en viss produkt, tjänst eller ett erbjudande. För oss själva på UC var det en förutsättning att få dessa på plats innan vi till exempel gjorde om våra webbplatser uc.se och minuc.se, vilka vi lanserade 2016 respektive 2017. Om du ska lyckas med ett effektivt digitalt marknadsföringsarbete baserat på relevant innehåll så är det helt enkelt en förutsättning med denna djupa kundinsikt. Särskilt viktigt är det när du behöver skapa relevant innehåll för kunden, när kunden i sin kundresa är i fasen av att göra research och att jämföra en viss leverantör med en annan leverantör. Genom att ha arbetat fram personas vet du på en gång hur du ska formulera dig, vilken typ av artiklar som är relevanta, vad din webbplats ska innehålla och hur du ska lägga upp ditt sök/seo-arbete. Vi själva använder våra personas löpande i vår innehållsmarknadsföring men de är också till hjälp när vi nu sitter och ska paketera om nya produkter och tjänster för vår onlinetjänst allabolag.se. Insikt i kundens behov, beteenden och drivkrafter Som kanske inte alla vet, så erbjuder ju vi på UC flera olika marknadsföringstjänster och verktyg för att arbeta med kundinsikt och målgruppsanalyser. Perfekta verktyg som vi på UC själva använt oss av när vi tagit fram våra egna personas för våra privattjänster, för allabolag.se och för alla våra företagstjänster. Det har gjort att vi fått fram nya kundinsikter på djupet utifrån behov, beteende, information om hur en viss personas helst vill få kommunikation och marknadsföring. Vi har också fått information om deras digital vanor, inkomst, fritidsintressen och drivkrafter. Självklart anonymiserar vi all data från personuppgifter innan vi gör analyserna. I vissa fall har vi kompletterat datadriven analys med djupintervjuer med befintliga kunder och potentiella kunder. Ett tips när du ska komma igång med detta arbete hos dig är att du involvera många olika medarbetare i processen. Kunskapen från analys och samtal arbetade vi sedan ner i olika personas. Just nu arbetar vi med 18 olika personas för våra olika erbjudanden. Och det är ett ständigt pågående arbete. Så här kommer du igång Börja med en workshop internt där ni identifierar vilka produkter som är mest prioriterat att ni tar fram personas för. Ta sedan fram data om dina befintliga kunder som köper dessa produkter och analysera informationen utifrån vilken roll och befattning har de, vilka utmaningar de står inför i sin arbetsvardag? Komplettera gärna med information om utbildning, demografi och så vidare. Var bor dem, hur jobbar dem, hur ser deras fritid ut, vad är deras drivkrafter? Vilka sociala kanaler kan dina personas tänkas använda? Och vilka andra digitala kanaler använder de för att söka information, interagera med andra och så vidare? Och sist men inte minst, vilka frågor kommer en persona att ställa under sin köpresa, medan de gör research och jämför? Komplettera med några djupintervjuer med befintliga kunder och potentiella kunder. Sammanställ allt analysmaterial i en eller flera personas utifrån ovan. Har du inte resurser eller kompetens själv, ta hjälp externt. Ha det bra så länge! Victoria

Trendspaning i det digitala: API:er & blockkedjor

Här kommer sista delen i min trendspaning i det digitala 2018, denna gång med fokus på två områden jag tror kommer prägla det nya året, nämligen API:er och blockkedjor. Men först skulle jag vilja beröra området digitalisering lite mer generellt. Digitalisering är ju oerhört brett och ligger i allt som vi ser runt om kring oss. Vi kommer att känna av det i förenklad och digitaliserad on-boarding av nya kunder, digitala signaturer som blir standard, även inom företagsvärlden. Kort sagt kommer mycket av det vi ser på konsumentsidan att i allt snabbare takt ta en naturlig plats inom B2B. På API sidan finns många initiativ just nu som fokuserar på att förenkla integrationen mellan system, samt skapa standardisering. Vi kommer att se detta nu när ny lagstiftning inom exempelvis PSD2 kommer att börja gälla. Dock är det fortfarande lite oklart när PSD2 verkligen kommer igång. Blockkedjor kommer förändra bank & finans Som jag var inne på i mitt tidigare inlägg blir robotiseringen ett sätt att automatisera manuella uppgifter. Att blockkedjor kommer att förändra bank- och finansindustrin är för de flesta helt klart. Lika klart är att bankerna sedan ett bra tag genom gemensamma men också en rad enskilda initiativ är inne och nosar på detta. En blockkedja för den som inte är insatt skulle förenklat kunna beskrivas som en digital och gemensam loggbok över tillgångar,dess ägare och genomförda transaktioner.Tekniken bakom är mest känd i form av kryptovalutor så som Bitcoin, men kan med fördel användas till säker registrering och verifiering av nästan alla slags transaktioner. Med blockkedjetekniken kan man även upprätta äktenskapsbevis, registrera patent med mera. Det som nu ligger närmast till hands är kontrakt, och i framtiden också troligen skuldebrev. Ett pågående projekt som Lantmäteriet driver är att via en blockkedja en digitalisering av lagfarten i samband med fastighetsköp. Storbank teamar upp med IT-jätte I december stod det exempelvis klart att Nordea blir grundande partner i konsortiet we.trade, en lösning där man tillsammans med IBM utvecklar en plattform baserad på så kallad distribuerad databasteknik (blockkedja) som ska göra inhemsk och internationell handel enklare.Enligt DI Digital så är en lansering att vänta under andra kvartalet 2018 och då ska andra banker kunna ansluta sig till den öppna plattformen. Vissa kunder hos de grundande bankerna kan få testa plattformen innan lanseringen. Nordea planerar att införa we.trade för sina kunder i hela Norden. Digitalisering sedan 70-talet För oss på UC innebär digitalisering något vi är en naturlig del. UC är grundat av bankerna för att redan i mitten på 1970-talet digitalisera den manuella kreditupplysningen för såväl företag som privatpersoner. Sedan dess har UC varit en central hub i Kreditsverige och med integrerade lösningar varit en del i de allra flesta kreditbeslut som fattats inom bank och finans genom anpassade lösningar och helt unik data. Vi fortsätter att vara den centrala partner vi alltid varit till och driver ett stort antal projekt för att förenkla för olika aktörer. På agendan nu står den nya bankgemensamma lösningen för digitala tillträden i en bostadsaffär – Vi kallar den Tambur.Det är Sveriges bolånebanker tillsammans med oss och mäklarsamfunden med byråer som gått samman. Ett annat exempel är vårt initiativ för att förenkla för kreditgivare avseende kundkännedom. Här har vi på uppdrag av banker skapat en lösning för att centralt inhämta information avseende KYC, denna tjänst förenklar och digitaliserar hela processen och hjälper kunderna att bli compliant. Det var allt för mig och min trendspaning i det digitala 2018. Har du inte läst de andra två inläggen? Gör det! Del 1: Trendspaning i det digitala 2018: Ekosystem & samarbeten Del 2:Trendspaning i det digitala 2018: Robotisering /Victoria

Trendspaning i det digitala 2018: Robotisering

Nya året är här och så även del två av min trendspaning för det digitala 2018. Del två kommer handla om robotisering och trenderna inom området, bland annat robotrådgivare, chatbots och RPA, robotic process automation. Enjoy! Första delen i min trendspaning handlade om ekosystem och samarbeten, en tydlig trend för 2018. Men är det något företag pratar om i år, utöver GDPR, så är det robotisering. Företag ser framför sig möjligheten att med hjälp av robotar och AI kunna automatisera allt från ekonomifunktioner till kundkontakt. Spännande med robotrådgivare Vi ser Nordnet och Avanza kliva in här vilket blir spännande att följa utvecklingen i hela bank- och finansbranschen. Det finns redan en rad bolag som samarbetar och är delägda av banker bolag som Sigmastocks (backade av bland annat Collector), men även ett gäng andra bolag såsom Opti, Lysa och fd Primepilot som nu går under namnet Fundler har lanserat sina tjänster. Det finns alltså en stor tro på att robotrådgivare kan bidra med mycket, och framförallt bidra till bättre analyser, en knäckfråga som har diskuterats i många år. En personlig touch med chatbots När kundinteraktionen blivit allt med central så tittar allt fler på hur man med AI och modern teknik skall kunna effektivisera och personalisera. För appleanvändare är Siri en standard som är helt accepterad. Just på sättet man med Artificiell intelligens kan hjälpa kunder för att höja kundnöjdeten kommer stort, och storbankerna har varit på bollen länge. Nordeas AI Bot heter Liv, SEB har Aida och Swedbank har AI-botten Nina. Behovet att supportera kunder på ett snabbt och smidigt sätt driver frågan - så är detta något som accelererar kraftigt. Tekniken har funnits ett tag nu och kommer troligen slå igenom brett kommande år. Swedbank som jobbat hårt med detta är mycket nöjda med utvecklingen. ”Nina är fantastisk. Hon får nästan 50000 frågor i månaden och kan svara på 85 procent av dem”, säger Swedbanks koncernchef Birgitte Bonnesen i en artikel i DI Digital. Reducerade kostnader med robotar Enlight E&Y är definitionen av RPA, robotic process automation, en robotlösning som kan reducera kostnaderna för rutinmässiga manuella processer med upp till 70 % utan att byta ut befintlig IT-infrastruktur, något som måste anses banbrytande. RPA är inventionen med mjukvarurobotar som fungerar som förbindelser mellan företagets olika IT-system och automatiserar en lång rad tidskrävande arbetsprocesser. Även inom detta område ligger storbankerna väldigt långt fram. Nordea har under något år jobbat med tekniken och börjar nu kunna se effekterna. Just RPA som frigör resurser från monotona rutinuppgifter ser ut att bli en av de stora sakerna under 2018! Detta är tre områden som är väldigt spännande och jag tror att vi kommer få höra mycket om robotiseringen under året. I den tredje och sista delen i min trendspaning kommer jag fokusera på API:er och blockkedjor, även detta mycket spännande! Har du inte läst min första trendspaning kring ekosystem och samarbeten, gör det här! /Victoria

Tack för 2017, nu väntar ett spännande 2018!

Nu är det bara några dagar kvar till jul och jag vill passa på att önska er, alla befintliga och nya kunder, en riktigt god jul! Hoppas ni får en lugn och ledig jul med tid för avkoppling. Själv kommer jag att åka några dagar till Småland för att fira jul med nära och kära. Därefter väntar lite havsluft i fritidshuset på Åland några dagar innan det är dags för jobb igen. Jag vill tacka dig för ett fantastiskt år. Vi på UC har jobbat på hårt i år. Vi har bland annat lanserat två nya tjänster mot privatmarknaden – Kreddy och Kreditkollen. Vi har också lanserat tjänsternaUC Detekt och Tambur till våra företagskunder. Och vi har ännu fler spännande produktnyheter på gång som vi riktigt längtar efter att få visa dig under 2018. Så håll utkik! Under början av 2018 kommer vi också intensifiera vårt interna GDPR-arbete, som för närvarande rullar på riktigt bra. Jag vill också passa på att tipsa dig om vår nya färska utbildningskatalog inom ramen för UC Business School. Den kommer finnas tillgänglig i mitten av januari. Vi har fyllt på och breddat vårt utbildningsutbud inför nästa år och hoppas att du kommer hitta något där att förkovra dig i. Vi har också redan nu bokat in UC-dagen i Göteborg den 15 maj, Malmö den 16 maj och Stockholm den 7 november. I år gästas vi i alla tre städer av ingen mindre än Fredrik Reinfeldt. Missa inte detta när anmälan släpps i januari! Vi ses nästa år, till dess vill jag önska dig en riktigt god jul och ett gott nytt år! Victoria